Élõ példa. Lehet, hogy a bátyám tud programozni és adatbázist kezelni, de, ha csak egyszer kellene mûszaki feladatot programoznia meghalna, mert már a ginmis fizikából is meghalna. Túlságosan kocka. Meg úgy alapvetõen. Él kis világában, de hogy mi van azon túl nem is nagyon érdekli. Ez szakmai és úgy átlagember szintjén is gáz szerintem.
Más példa. Nekem fogalamam nincs a erõmûvi mezõ/cella kiosztárssról, megszakítókról, trafótervezésrõl és n+1 villamos dolgoról. Viszont lagalább annyit felfogok és tudok, hogy vannak bizonyos mûszaki igények, amikhez léteznek technológiák. Erre kell az alapvetõ mûszaki szemlélet és a természetudományos téren való sziklaszilárd alap. Megértsd, hogy ezek miér kellenek. Enélkül olyan, mintha úgy programoznál, hogy csak a kalviatúra egyes részéhez férhetsz hozzá vagy nem is tudnád, hogy mi az a videókártya. Nem kell ismerni a legutolsó chipig, de talán ismerd meg a korlátait vagy azt, hogy egyáltalán létezik ilyen. Alapképzés nélkül ez nincs, vagy kurva sokat kell olvasnod.*
BTW, gépészként én örülnék, ha tudnék prgoramozni legalább pimitív Matlab szintent, de nem tudok. Pedig kibaszott jó lenne. Egy házim volt és 2 hétig izzadtam vele. Megsemmisítõ volt látni, hogy a csoporttárs leült és fél délután alatt megcsinálta, szebben, mint én....
Ma alapszinten igenis "polihisztornak" kell lenni. Nincs titkárnõ, aki intézi a levelezésem, nem fordít helyettem senki, ha kell egy doksit összerakni, akkor én teszem meg n+1 féle pdf, kép, faszomtudja milyen formátumból konvertálva. Nem azt kell tduni, hogy hogyan csinálj egybõl kékhátteres film trükköt, de ma nem hátrány, hogy hangot és videót vágj, fotót szerkessz, stb. Döbbenetes, de sokan ma egy ajtót nem tudnak beszerelni, vagy két kábelt összetekrni, ha az kell. Kis túlzással már villanykörte cseréhez is szerelõt hívnak. Találkoztam olyan 17 évessel, aki egy csekket nem tudott feladni, vagy levelet megcímezni. Elképesztõ. Ide vezet a szakbarbárság és egyéb követelménybeli hiányosság.
(Anno az alapfokú szabályzástechnikában az, amit a tanárom mondott, hülyeségnek tûnt elsõre. Azt mondta, hogy az átlagember és kezdõ mérnökhallgató csak idõtartományban tud gondolkozni, frekvancitartományban nem. Idegen tõle. Aztán azt is mondta, ha az ember elkezd csak sokmindenre úgy tekintei, hogy "ez is csak jel", akkor egész érdekes dolgokat lehet kimutatni egyes fizikai jelenségeknél. Akkor mosolyogtam rajta. Pedig most már belátom igaza volt. Persze ebbõl valszeg te nemsokmindent értesz...)
Így visszagondolva nagyon kevés alaptárgyról gondolom azt, hogy felesleges volt. Ez több dolgot jelenthet.
1. A régi 5 éves osztatlan BME gépész elég jól volt összerakva.
2. Nem a vagyok kocka, azért nyitott vagyok mindenre.
3. Azért, mert valaminek nincs "5 percen" belül haszna, nem mondom rá, hogy hülyeség és felesleges.
Az egyetem megtanított rendszerszinten gondolkozni és felismerni az analóg / homológ modelleket, problémákat és fizikai jelenségeket. Ha talákozok egy új információval, akkor tudom köteni valamihez. Aki nem sajátítja el ez a a képességet, akkor a fonál analógiával élvbe, csak fonalakat tesz egymás mellé. Én hálót építek a fonálból.
Az a baj, hogy az IT egy nagyon szûk, túl elméleti és speciális terület, de te megpróbálód ráhúzni ezt a személetet a vilgára. Egy átlagember számára nem is érthetõ. Õ csak egy futó programot lát a gépén, nem kézzelfogható a termék. Egy ménök munkája viszont a teljesen elméletitõl odáig tart, hogy kimegy és õ mutogat és magyarûz a mûvezetésen, hogy "nem úgy kell csinálni, figyelj már rám Gazsi..."
A mérnöki munka annyira szerteágazó és széles, hogy még a spektrumát sem látom át, pedig az lennék.
* A sötétzöldek pont ilyen hülyék. Semmiféle alap nincs, ezért csak összavissza handabandáznak.