Ezt nem gondolnám hogy így van, azt meg pláne nem hogy gond lenne egy hazai vállalkozásnál. Multinál igen, mert ott minden fõnök külföldi, de egy hazai cégnél pont elég ha mondjuk a project managerek elgagyognak külföldiül, írásban, mert a szó úgyis elszáll, tehát a partnerrel mindig írásban kommunikálunk. A fejlesztõknek annyira kell az angol tudás, hogy tudjon szakmai anyagot olvasni, annyira meg egy programozó akkor is megtanul, ha sose volt még angol órán. Ahol a fejlesztõ meg a project manager meg azonos személy, ott nyilván mindenhez kell értenie (és valószínûleg bukik a cég, mert az ilyen polihisztorok ideje már lejárt).
"modern módszertanok: alig"
Ezekért gyakran nem is kár. A nagyobb gond ott van, amikor Gipsz Jakab kikerül a mûegyetemrõl/eltérõl, és egy regisztráció/login feladathoz 3 féle tervezõ eszközt vesz elõ, órát konzultál, a végén meg megalkot egy minimum 4 rétegbõl álló, 1000+ soros alkalmazást, amely - nem meglepõ módon - 5 másodperc alatt szolgál ki egy login kérést. És meg van sértõdve, mikor megkérdezem hogy mégis mi ez a kalap sz.r, és mi tartott rajta 3 napig? Szóval egyetemen nem modern módszertanokat kellene erõltetni, mert azok közül majd kiválogatják a vén iszapszemû ráják, hogy melyik az ami hoz idõ megtakarítást, meg melyik az ami csak kakimaszatolásra jó. Az egyetemen inkább gondolkodni kellene õket megtanulni, hogy egy quick sort ne valami misztikus izé legyen, amit 1x bemagolt, hanem bármikor, könnyedén tudja reprodukálni, mert értse hogy mi miért van benne. Ehhez meg nem kell semmi más, csak az, hogy aki nem programozónak született, az ne kaphasson diplomát. Ehhez viszont az kellene, hogy olyanok tanítsanak, akik tudnak programozni, és tudnak tanítani. Egy egyetemi oktató kapjon 5 milliós fizetést - nem 1 évre, hanem 1 hónapra. De legyen akkora ász, hogy Carmack is beüljön az elõadására. Amíg tanárnak csak a selejt marad, aki nem tud elhelyezkedni normális melóhelyen, addig nem beszélhetünk képzésrõl.
"új dolgok megtanulásának igénye: alig."
Itt nem az igényen bukik a dolog, hanem az idõn, ami pénz. Én gyakran 1 éves technológia lemaradásban vagyok, mert egyszerûen annyit kell dolgoznom, hogy nincs idõm tanulni. Egy normális IT melóhelyen heti 1 napnak deklaráltan a továbbképzésrõl kellene szólnia, amikor ha ég a ház, akkor se kell semmit se csinálnia a fejlesztõnek, csak tanulnia.
Mellesleg volt dolgom Romániában képzett szakemberekkel is. Nagyon komolyan adták elõ magukat, aztán mikor megmutattam, hogy hogyan lehet a kódjukat - ami szerintük optimalizált, tökéletes, és különben is - durván 10x sebességûre gyorsítani, akkor kicsit visszább vettek az arcukból. Ez az amirõl beszélek, hogy a tudás beli hiányosságokat megpróbálják kommunikációval elfedni.