Nem, természetesen nem csak az ûripari részlegével, de a Boeing olyan 3 milliárd nyereséget csinált. Én a NASA-nál az emberes ûrkutatás-részét tekintettem, ám még ez is több, mint 3 milliárd, szóval elnézést, ez bizony most csúnya mellélövés a részemrõl. :)"
Ugyan, nem vérre megy, csak beszélgetünk... Boeing kivárásra játszott, megvárta Ccdev-2 programot, hogy legyen pénze ûrhajóra (rakétára ugyebár már nem futotta). Mert amúgy a nyereség jól hangzik, de az szerintem nem a bankba begy..; nagy részét visszaforgatja a cégbe, ûrhajóra önerõbõl (a SpaceX-tõl eltérõen) nem futotta. A SpaceX is azért vágott bele, mert tudták, hogy az ûrsiklókat kivonják, és ha elõbb kész lesznek mint a NASA hivatalos ûrhajója nagyot kaszálhatnak. És igazuk lett.
Bigelow és Boieng.
A Bigelow-nál, két koncepció repülés (még csak nem is demonstrátor) valóban megvolt, csak hát (emberi) életfenetartó rendszerek hiányoztak róla (csótányoknak volt), és ugye a dokkolás sem csináltak még, ja meg ûrhajójuk sincs. Persze a Boeing ígérete alapján lesz (vagy nem) - amit a NASA (Ccdev-2 program) finanszíroz, nem magán tõkébõl. És nagyon kérdéses, hogy tényleg lesz-e Boeing ûrhajó. Ígérgetés természetesen van, pénz kevesebb. Vagyis a Bigelow egy kisebb tartályt pályára állított, kinyitottak egy napelemet, akárcsak egy mûholdnál. Igaz, kipróbálták a felfújást is, amit a NASA már 40 éve megcsinált. Ha van pénzed szinte akármit pályára állítanak neked...
Olcsóság.
Egyenlõre a kereskedelmi indítások (pl: mûholdak) nem sokkal olcsóbb a SpaceX-nél mint a többi vállalatnál. (A NASAnal olcsóbb, de az nem nehéz) Az más kérdés, hogy az ígérik valóban sokkal olcsóbb lesz. Ígérik. Majd meglátjuk.
Konklúzió.
Én is nagy jövõt látok a magánszektorban, csak egyenlõre több az ígéret mint a megvalósulás. Ami nem azt jelenti, hogy suborbit 5 éven belül, magán ûrhajózás szupergazdakoknak 10 éven belül, nem Soyuzokkal ne lenne lehetséges! Ha lesz rá igény, miért ne. De ebbõl kolonizáció a mi életünkben nem lesz... A likelt programba beolvastam, de ez komolytalan ötletelés, nem egy átgondolt valódi projekt. Boncoljuk szét? (De akkor azt csak holnap, ha nem probléma.)