Tulajdonképp az AN-224 Mir-t átépítették az AN-225-re. Csak egy prototípust építettek, azt használták a Buran tesztjeinél. Aztán vagy egy évtizedig a reptér sarkában állt, az alkatrészeit más gépekhez kannibalizálták ki. Aztán a kilencvenes években felmerült az igény egy 200 tonnás kapacitású teherszállítóra. Ezért újjáépítették, de már a nemzetközi repülési elõírásoknak megfelelõen. Ekkor kapta az AN-225 Mriya nevet.
A gép szerkezeti elemeit az AN-124-es elemeinek áttervezésével alakították ki, a törzset két elem betoldásával hosszabbították meg, a farkát a Buran miatt alakították át kettõs függõleges vezérsíkkal.
Egyébként az AN-124-esbõl kb. 70-80 darabot gyártottak, mind az orosz, mind az ukrán légierõnek van belõle, sõt két civil légitársaság is rendelkezik több példánnyal.