Kicsit akkor most beszélek a negatív oldaláról is, mert azt nem reklámoztam még túlságosan.
Elsõ szembetûnõ probléma a grafika lehet. Nekem kifejezetten bejön ez a pixelgrafika, de tudom, hogy sokan szívárványszínût hánynak tõle. Ez sajnos egy olyan akadály, amit vagy elfogadsz ilyennek, vagy hagyod a játékot a francba.
Készül egy remake, de iszonyatosan lassan, és erõsen kétlem, hogy el fogja érni az alapjáték részletgazdagságát. Animációkkal vergõdnek, ami tény, hogy sokat dob a megjelenésen, de borzalmasan brutálisan sok munka, hogy a sok különbözõ hordható cuccot leanimálják. Jelenleg a játék egyik legjobb része szerintem, hogy gyakorlatilag minden felvett cucc látszik a karakteren, ezt mire megoldják animálva, szerintem évek.
A másik nagy gond az irányítás. Nekem kb két hétbe telt, mire eljutottam odáig, hogy tudjam, mit hogyan kell használni, meg ne verjem pofán magam mindenféle kézben tartott tárgyakkal. Nem mindig következetes a dolog, van vagy négy-ötféle módszer, amivel a különbözõ eszközöket használni kell, meg kell szokni. Amíg a megszokás nincs meg, addig csak vergõdés a játék.
Harmadik az angol tudás. A játék eseményeinek nagy része a szöveges ablakban történik, mivel szerepjáték, nagyon fontos a kommunikáció. Viszont sokat segít is az angol nyelv gyakorlásában, ha valami alap szint van, néhány hét ezzel a játékkal szerintem kommunikációképes tudást varázsol az embernek.
Ha nagyon nem megy a dolog, még mindig lehet választani a pantomimes szerepet is, aki nem is tud beszélni. Illetve ugye az asszisztens is általánosan hülyének van nézve, ott nem baj.
Maga a játék többek szerint nem olyan érdekes, mint ahogy leírom. Ez némiképp igaz is. Kb három meccsbõl egy igazán jó csak, és fõleg kezdõként, amikor fogalmad sincs mi történik és miért, elég kiábrándító tud lenni. Viszont az 'üres' meccsekben is el lehet tölteni az idõt a választott munka végzésével vagy szerepjátékkal, és van néhány játékmód, ahol a nem áruló szerep is tud akciódússá válni. A forradalom és szekta meccsekben bárki válhat az állomás ellenségévé, a nukleáris osztag ellen általában az egész állomás harcba száll (tragikus eredményekkel, általában), és az elromlott AInak is sokan akarnak ártani. A varázsló is általános közellenség, de olyan borzalmasan erõs, hogy 99% eséllyel belehalunk a megtámadásába, ellene gyakorlatilag csak igazi fegyverekkel és szervezetten tud fellépni a szekus stáb.
De alapvetõen azok a meccsek érdekesek, amikor áruló vagy egyéb ellenség az ember. Ez, fõleg egy 30-40 pléjeres szerveren elég ritka is tud lenni. A játék véletlenszerûen osztja az antag szerepeket, van, hogy napokig nem kapok ilyen esélyt, meg van amikor egy este háromszor is.
Viszont kezdõként lehet, hogy árulónak lenni még egy kicsit sok. Nem ajánlom, amíg nem készség szintû a borzalmas UI kezelése. Amíg azon görcsöl az ember, hogy melyik kézben mi van, és mit hogyan kell használni, meg hogy mi hol van egyáltalán az állomáson, olyankor elég nehéz hatékonyan bûnözni.
Amit sok helyen javasolnak, hogy kezdõként az asszisztens a megfelelõ szerep, azzal nem értek egyet. Jobb, mint az observer, az tény, de még mindig nagyon kevés. Nincs dolga az asszisztenseknek, mindenki szinte teljesen figyelmen kívül hagyja õket, és nincs bejárásuk sehová, úgyhogy hamar unalomba tud fulladni a dolog.
Helyette inkább valami egyszerû munkát javaslok, amit a játék wikijébõl könnyen meg lehet érteni, tanulni. Séf, pultos, kertész, bányász, pap ideális munkák kevés felelõsséggel és kevés basztatással, ha az ember rosszul végzi. Vegyész, robotikus, orvos, tudós, mérnök és ellátmányos munkák közepesen nehezek, illetve van már némi elvárás a munkájuk sebességére vonatkozóan. Részlegvezetõk, szekusok, kapitány, detektív nehéz feladat, sok felelõsséggel, és szerteágazó tudást igényel. Általánosan az az elvárás, hogy a részlegvezetõ mindenhez értsen, amit a részleg végez, bármelyik alkalmazottja munkáját el kell tudnia végezni. Talán kivétel a kapitány, aki ritkán piszkolja be a kezét holmi kétkezi munkával, õ inkább felügyel és irányít, meg krízishelyzetekben teszi oda magát, illetve a kör antagjaira vadászik.
Nem kell az egész wikit egyszerre átnyálazni, sok is egyszerre, és mire végigérsz, elfelejted az elejét. Érdemesebb inkább kinézni egy szerepet, átnézni a wikit hozzá (és játék alatt nyitva is tartani), aztán idõvel lépkedni át más munkákba. Egy rakás dolgot én is wikibõl csinálok másfél év aktív játék után is. Egyszerûen túl sok megjegyezni mindent, fõleg egy olyan munka nüanszait, amit már fél éve nem végeztem...
Szóval összegezve a játék az elején rettentõ meredek tanulási ívvel rendelkezik, sok türelmet és jó angoltudást igényel (vagy orosztudást az orosz szervereken), de aztán nagyon jó és változatos játékélményt ad. Mindezekkel együtt nem való mindenkinek, ahogy az az itteni topik forgalmából is látszik. :)
Sok sikert, jó játékot, ha úgy döntesz, hogy elkezded! Ja, és várjuk a sztorikat! :D