van itthon pár 25 éves nagybrit spectrum magazinom. egy amiga/pc játék akkor 30gbp volt. ma ellenben egy új aaa játék mennyi? 30 font...
namármost:
a verzió - a piac _épp_ annyival növekedett 25 év folyamán, hogy mindig kompenzálja az inflációt és a nagyságrendekkel emelkedõ fejlesztési és még inkább promóciós költségeket, vagy
b verzió - a marketingesek megálmodtak egy lélektani határt, hogy az emberek nagy hányada x összeget hajlandó fizetni egy játékért, s nem többet (30gbp, 50usd).
nekem vhogy a második verzió tûnik valószínûbbnek.
s hogy miért olcsóbbak a pc-s játékok?
nem azért, mert a fejlesztõk jobban szeretik a pc-t. vért pisálnak, mire valamennyire összehozzák, hogy lehetõleg a hw kombinációk nagy részén elfusson a cucc - bár úgy tûnik, az optimalizáláson meg spórolnak "nesze nektek, majd úgyis elviszi a vas"-alapon, ez utóbbi hozzáállásnál konzolon fejek hullanának.
nem azért mert a kiadók szeretik a pc-t, amikor a játékosok nagy hányada warezol.
akkor miért? mert ha konzolos áron adnák a játékokat, a mostani vásárlók fele is warezolna - okos közgazdász bácsik rajzoltak nekik szép grafikont gondolom, hogy itt van a profit maximuma. ha kevesebbért adják, nem veszik meg annyival többen, hogy több jöjjön be, ha többért, kevesebb vásárló lesz annyival, hogy csökkenjen a profit.
tetszik, nem tetszik, ennyiért lehet adni, különben csökken a haszon, a pc-s játékpiac pedig még mindig elég jelentõs ahhoz, hogy ne siessenek elhagyni. (bár átnevelési kísérletek vannak: konzolra elõbb jelenik meg, vagy van exkluzív dlc, miazmás.)
a játékpiac amúgy is elég speciális.
egyrészt nincs más termékcsoportokhoz hasonló (ár)verseny. ha valaki a legújabb cod vagy ha már crysis topik, crysis csodával akar játszani, nem fogja érdekelni, hogy a hl2 5 euro akciósan sztímen. crysis-szel fog játszani, akár megveszi, akár ellopja. itt nincs olyan, hogy áhh, a honda x nem ér annyival többet, mint az opel y (bocs, nem értek az autókhoz) amennyivel drágább, úgyhogy veszem az opelt. árverseny híján pedig a kiadók tényleg annyit kérnek a termékekért, amit nem szégyellnek (pontosabban amit a vásárlók zöme hajlandó kipengetni).
és még ez a lélektani határ által megszabott összeg sem elég, jönnek a trükkök a dlc-kkel (tisztelet a kivételnek), a mikrotranzakciókkal, a használt szoftver eladásának gátlásával. a user meg észre sem veszi, hogy mire a gyárilag megcsonkolt játékát dlc-kkel teljessé teszi, kifizetett még egyszer annyit.
és persze hogy többet akarnak: a halo3 promóciós költsége pl 200 millió usd volt (a fejlesztési költség ezzel szemben 55 millió!). összehasonlításképp: az avatar filmet 150 millióból marketingelték. ezt fizetjük meg.
másrészt mégis van alternatíva: az hogy nem veszem meg, hanem ellopom - e kettõ között kell a pc-kiadóknak lavírozni.
ps: többször szerepelt ez a 80ezres pc mögül dolog, ezt nem értem, hogy is jön ide. a konzol is ha jól láttam, 50-60000 ft, konzolt vesz az ember, tudja, hogy a (viszonylag) barátságos hardverárat a szoftveren fogja megfizetni, ez soha nem volt titok. a pc játékplatform, de nem játékgép, azért a legtöbb pc-t nem csak játékra veszik (sõt), indokolt a magasabb ár (de ez legalább verseny eredménye, a konzolok annyiba kerülnek, ahogy a sony/ms/nintendo jóember a hasára csap). többe kerül, többet is tud. ráadásul 80000 nem sok, nekem lassan gépet kéne újítanom - egy toldozott-foldozott, akkor is csak erõs közepes 5 évessel tolom, s úgy néztem alaplap, proci, ram, középszar gkártya kb 95-100k. és ez nem gamer gép, csak egy erõs közepes megint. szóval ha érvnek kell, nyugodtan lehet minimum 100-120ezret emlegetni... 8)