Minden frakció "fontos emberei" alapvetően két helyzetben állhatnak épp, katonain (General/Admiral) vagy civil pályán (Statesman). A kettő között átjárás lehetséges, a politikai pontok számítása, súlyozás stb. szempontjából az, hogy vértet viselnek, vagy tógát, az tökmindegy. Úgy is felfoghatod, hogy aki nincs "aktív állományban", az a játék szempontjából "statesman".
A legutóbbi patchig az "államférfiak" túl sok dolgot nem tettek, ugyanazokat a politikai akciókat lehetett rajtuk végrehajtani, mint a tábornokokon, ha jól emlékszem (spread rumors, assassinate, marriage stb.), most a különbség a jobb alsó sarok:
Így néz ki egy tábornok esetében. A "statesman actions" részleg nem él, mert a csávó épp a légiójával van elfoglalva, így nem küldhetem pl. diplomáciai vagy belföldi adminisztratív küldetésbe.
...és így fest egy statesman esetében. Ezt azért vezették be - gondolom én - mert a hadat vezető karakter esetében befolyásszerzésre ott van a harcmező, most viszont az otthon dekkoló kolléga is ki tudja kaparni magának a gesztenyét. Összességében ez plusz egy eszköz a politikai egyensúlyozgatósdira.
Személy szerint a régi rendszert jobban szerettem, mert az új rendszer mögött sem érzek semmi valódi szubsztanciát, a különbség kábé annyi, hogy most kicsit több eszközzel és kicsit többet kell cseszegetni a számokat, hogy rendben legyenek a dolgok, de nagyjából ugyanannyira "élvezetes" ezzel foglalkozni...
Ami a polgárháborút illeti, évek óta nem vívtam talán még a kiadási verzió óta, ahol még véletlenszerűen tört ki egyszer, úgyhogy erről a verzióról meg aztán végképp fogalmam sincs, de minden bizonnyal úgy viselkedik a "lázadó" oldal, mint bármelyik másik ellenséges formáció: le kell tolni őket, tartományokat visszafoglalni, csak úgy semmit sem kapsz vissza.
Ügynökök. Nem teljesen értem, milyen ügynökre gondolsz, amelyiket a városba lehet küldeni - úgy értem, "térítő, politikus"? Három formájuk létezik az R2-ben, a tisztviselő, a kém és a bajnok. Úgy rémlik, az összessel lehet városon akciózni, de mindegyikkel kicsit mást (az Attilában ez képességek feloldásához kötött). A felvételüknek a nyilvánvaló pénzen túlmenően több előkövetelménye van.
Esetemben (0. kör, gens Iunia) így néz ki a helyzet. A képen a kém van kiválasztva, de nem vehetek fel többet, mert az Imperium-szinttől függő lehetőségemet (kezdésnél: egy kém) kimerítettem, ezt az 1.-essel jelölt nyílnál (is, meg a frakció áttekintésnél is) láthatod. Patríciust / tisztviselőt talán felvehetnék, ha még nincs olyanom, de a kettessel jelzett nyílnál láthatod a problémát a kis vörös ikonra víve az egeret: Hiányzik egy technológia, itt konkrétan a "Scholarship". Ha a jobb gombbal erre rákattintasz, mutatja is a játék a technológiai fülön kis sárga nyíl-háromszöggel, melyik is a Scholarship:
Champion-höz ugyanígy valamilyen technológia hiányzik, hasonló módszerrel ellenőrizhető. Az Attilában ezen felül létezik még épület-követelménye is az adott ügynököknek (ott pl. képezhető pap, ehhez értelemszerűen valamilyen vallási létesítményre van szükség), R2-ben baromira nem emlékszem már, kell-e épület, talán nem. Ha mégis, azt is bizonyosan írja valahol a játék.
Végül az ostromgépek. Itt kétfelé kell bontanom a dolgot, mert a játék külön kezeli
- a játékban a mezei ütközetekben (is) alkalmazott hajítógépeket, és
- a szorosan vett ostromgépeket.
Ostromgépeket automatikusan minden sereg akkor kezdhet építeni, ha fallal körülvett várost ostromoltok - bár abból ítélve, hogy ilyent már tettetek, ez gondolom, tiszta.
A légióba besorolható és hurcolható hajítógépekhez külön épületre van szükség (népenként változhat, milyenre), azok építéséhez pedig rendszerint technológiára. Például, létrehoztam Rómában egy új építési területet, a lehetőségeim között ott találok egy...
...workshop-ot, azaz műhelyet. Két kör, ezeregybe' fáj. Sikerült faszán kivágnom a képből ugyan, de elvileg a bal alsó sarokban tájékozódhatsz, mint mindig, most is arról, hogy mire jó az épület: esetemben a gyártás körönként zsebbe hoz egy ötvenest, és ami természetesen jóval fontosabb, lehetővé teszi balliszták felvételét. Építkezni azonban nem tudok még. Az előbbi módszerhez hasonlóan kiderül, hogy a szükséges technológia...
...a Battering ram. A jobb gombos Building browser-t használva arról is informálódhatsz, hogy az építkezési ág további épületei milyen hozadékokkal és esetlegesen negatívumokkal járnak, pl. a Workshop után következő Field Engineer's Workshop (kb. "hadmérnöki műhely") mennyit kóstál, mennyit hoz körönként, mennyibe fáj megjavítani, ha probléma adódna, láthatod azt is, hogy az épület -3 elégedettséget generál a városnak --> provinciának, a Requires alatt láthatod szintén jobbgombbal, hogy milyen technológia kell hozzá és végül azt is láthatod, hogy milyen egységeket képezhetsz majd innen (skorpió, marha nagy balliszta, polübolosz, onager).
Ezzel kapcsolatban még két protip:
- Személy szerint nem javaslom, hogy műhelyet központi (fallal körülvett) településre rakj, elsősorban azért, mert a provincia-székhelyeken a workshop más, értékesebb épületek elöl veszi el a helyet, azokkal szemben műhelyet pedig simán építhetsz perifériális városokban is. Egy Circus Maximus-t vagy egy Pantheon-t, vagy akárcsak egy könyvtárat vagy gyakorlóteret ugyanakkor nem. A képzés szempontjából pedig mindegy, hogy hol helyezkedik el a területi egységen belül a műhely; amíg a légió az adott provincia határain belül áll, addig az ostromgépeket fel fogja tudni venni.
-Javaslom, ne priorizáld a műhelyek fejlesztését, mert nagyjából a teljes játék végigjátszható az "alap" ballisztával, némi túlzással élve az összes többi ostromgép szemétre való.