A látható érzelmek váltják fel a korábbi, egyszerû hangulat rendszert
A Simek hangulata nem csak a Simek arcán látszik, hanem megjelenik a tettükben is. Egy ideges Sim például széttéphet egy plüssmacit, egy szomorú pedig dagonyázhat az önsajnálatban a zuhany alatt. Az extrém hangulatok azonban elõhozhatják a Simekr ejtett tartalékait is: egy dühös Sim „simfeletti” teljesítményre lehet képes az edzõteremben és észrevehetõ teljesítményt mutathat. Egy szomorú Sim például az alkotásba menekülhet és létrehozhat valami mûvészeti dolgot.
A Simek reakciója a valóságon alapul. A fejlesztõk abból indultak ki, hogy õk és ismerõseik hogyan reagálnak egy adott helyzetre, ki hogyan viselkedik ha szomorú, ha dühös, stb.
A Simek hangulatától, érzelmeitõl függõen alakul a napjuk és az életük is. Ha a Simed ideges és mással veszekszik, az a Sim lehet szomorú, emiatt rosszul teljesít majd a munkahelyén. Minden összefügg mindennel.
Lesznek továbbra is hangulatjelzõk, amiket befolyásolnak az érzelmek, a környezet, stb. , még az is, mit vesznek fel aznap.
A bútorokat egy IKEA-szerû katalógusból lehet vásárolni. Ezek is hatnak arra, hogy érzik magukat a Simek. Például egy inspiráló festmény felturbózhatja a Sim kreativitását. Meg van azonban az esély rá, hogy ha folyamatosan semleges érzelmekkel bombázzuk a Simeket, egy nagyon unalmas háztartást kapunk, vagy még rosszabb, a közhelyes darabok öntörvényû tetszõleges hangulatjelzõket eredményeznek.
Bekerült a játékba az, hogy nem mindennek ugyanakkora a hangsúlya. Például ha beteszel a hálószobába egy flörtölésre buzdító képet, akkor ez nem azt jelenti, hogy amint belép a Sim a hálóba, azonnal flörtölõs hangulatba kerül. Vannak tárgyak, amik nagyobb hatással bírnak a Simek hangulatára és érzelmeire, mások kisebbel, viszont ezek összeadódhatnak.
A fejlesztõk tudják, hogy vannak játékosok, akik imádják kínozni a Simeket (Például a Sims 1-ben, amikor beterelték a Simeket a medencébe, majd elvették a létrát). A Sims 4-ben a szadizmust új szintre emelhetjük. Például egy szomorú festmény a falon, egy szomorú dal a rádióban és valami a szomorú a tévében – tökéletes eszközök arra, hogy a Sim nyomorultul érezze magát. A „belehal a szégyenbe”kifejezés is új értelmet nyer. Sõt, elõfordulhat az is, hogy a Sim annyira jókedvû lesz, hogy belehal a hisztérikus nevetésbe.
Minden apróság a Simek hangulatát fejezi ki, ahogy sétál, ahogy felkel, ahogyan másokhoz viszonyul.
A Sims 2-ben és 3-ban a közösségbeli viselkedés késõbb került be a játékba. A Sims 4-ben ez már az alapjáték része. Teljesen természetesnek fog tûnni az, ahogyan a Simek egymással kommunikálnak. Lehetõség van arra, hogy egy csoportot irányítsunk majd, olyan interakciókkal, mint „Menjetek együtt ide...” Például ha rákattintasz egy kosárpalánkra, akkor választhatod azt, hogy „zsákoljanak együtt”. Sokkal egyszerûbb, mint egyesével megpróbálni irányítani a Simeket.
Az ételek is hatással lesznek a Simek hangulatára. Lesz olyan, hogy valamelyik Sim bánatában eszik. Lesz süti sütõ gép is, ami uygan rengeteg helyet foglal, de a hangulatjelzõkért megéri majd használni.
A multifunkcionalitás zseniális. Tegyük fel, hogy a nõ Simed az edzõteremben felpattan a taposógépre és közben nézi a kertész csatornát a tévében. Így egyszerre lesz fitt és fejleszti a kertészeti jártasságát. Aztán egy fickó megy arra és fekvenyomást fog csinálni. A nõ elhatározza, hogy flörtölni fog vele. Mindezt úgy teheti meg, hogy nem kell leszállnia a taposógéprõl, odamennie a másikhoz és befejeztetni vele azt a cselekedetet. Tisztára, mint a valóságban. A Simek ezentúl mindkét kezükben tudnak italt tartani, ez kétség kívül segíteni fog a társasági interakciók során.
A családkészítõben úgy alakíthatod a Simeket, mint szobrász az agyagot. A hajakat, ruhákat, cipõket sokkal jobban egymáshoz lehet majd igazítani, hogy a Simek még divatosabbak legyenek.
Az építés módban a szobák most már blokként mûködnek. Simán arrébb lehet helyezni egy-egy szobát az egérrel. Egyébként a falakat szintén egy mozdulattal lehet mozgatni. Lesznek elõre elkészített, designos helyiségek, hogy könnyebben elkezdhesse az is a játékot, aki annyira nem szeret építgetni.
Két kapcsolatmutató lesz a játékban. Míg korábban egy volt és a baráti érzelmekbõl lett szerelem, házasság, addig itt ezt külön vették. Lesz külön mérõ a barátsághoz és külön a romantikához. Ha mindkettõt 100%-ra viszed, akkor igazi lelki társak lehetnek a Simek, míg arra is lesz lehetõség, hogy némi etye-petyével fûszerezd a kapcsolatodat a legjobb barátoddal.