Jó, csak itt marhára nem volt szó klasszikus vallásos kérdésrõl. Az kicsit csúsztatásnak minõsül, hogy olyan kérdéseket, jelen esetben a tudat miben létét firtatót, egyszerûen a vallás, vagy jobb esetben filozófia alá soroljuk és a tudomány számára nem relevánsnak minõsítjük.
Iras ráadásul, bár konkrét példák nélkül, hanem általában a gúgli nevû varázsszerszámra hivatkozva arról gyõzködött, hogy márpedig a tudomány konkrétan vizsgálja a tudat nevû dolgot, ami szerintem így nem igaz, lehet hogy próbálkozások vannak, de sikeres kísérletek nem igen. Csak mert ehhez nincsenek meg az eszközei a tudománynak. (A tudat állapotát, gyakorlatilag az alany beszámolói alapján lehet utólag megítélni, ami kérdésessé tesz minden az agy állapotára vonatkozó és ehhez kapcsolódó tudatállapotok összekapcsolásának érvényességét, pont a beszámolók szubjektívivitása miatt).
Nincs itt semmi "miért", meg "micélból", mert még a tudat mûködése, hatóköre, funkciója sem ismert.