Mixed bag, ez passzol rá szerintem a leginkább, nagyon vegyesek a benyomásaim.
Kezdem a jóval.
A harcrendszer nagyon jól működik, tipikusan a "könnyú megtanulni, nehéz belejönni" eset, sok trükk van benne, minden nagyobb összecsapáskor tanulok valami újat. Pörgős, gyors, látványos. Az irányítás el van találva, kézre áll, bár még jópár opciót nem oldottam fel, a végére már lehet, hogy kicsit komplikált lesz. Tényleg a DMC 5 jutott róla eszembe, ami egyáltalán nem rossz, meglepően pörgős, és van egy "badass" érzése.
A világ és a sztori alapvetően érdekes, a bevezető nagyon-nagyon jól sikerült - ezt bárki kipróbálhatja, a demó az, gyakorlatilag - tényleg beszippantja az embert, és tudni akarja, hogyan tovább. Ezt bizony nagyon ügyesen csinálta a kiadó, tökéletes mézesmadzag.
A fő karakterek elég jól ki vannak dolgozva, érdekesek is, és némelyikük egészen összetett jellemmel rendelkezik, már 8-10 óra után is érzek jellemfejlődést némelyiknél. A jó kidolgozás a főszereplők kinézetére is igaz, nagyon jó munkát végeztek a designerek.
Hangok-zenék - profi munka, tényleg mozifilmes minőség. A szinkronhangok eltaláltak, és jó a színészi munka is (a fő karaktereknél mindenképpen), nagyon ritkán volt "gagyi" érzetem a párbeszédeknél is eddig, ami egy japán játéknál szokatlan kissé, de mindenképp jó hír. A hangeffektek is el vannak találva, erre is fordítottak nem kevés energiát, szintén megvan a filmes feeling. A zenéket is méltatták már többen, igazán epikus soundtrack-et dobtak össze, főleg a nagyobb harcokban, kritikus jeleneteknél jön elő nagyon, profi és művészi munka, elismerésem, tényleg.
Grafika - néhol - itt-ott kimondottan látványos tud lenni a dolog, a mozgalmasabb átvezetőknél, komolyabb harcoknál van egy jópár álleejtős jelenet, ami nagyon faszán néz ki. Néhány helyszín is nagyon jól mutat, ezekből a későbbiekben még sok lesz, még az elején vagyok. Valamint a fő karakterek nagyon szépek, a különböző anyag-textúrákat nagyon faszán megjelenítik pl. a ruháikon. Valamint a fény-árnyék hatások is elég látványosak tudnak lenni.
És a kevésbé jók:
A játékmenet maga szerintem nagyon idejétmúlt már. Eddig legalábbis viszonylag kicsi, egyáltalán nem open world jellegú mini-területeken kellet bóklászni, tipikus JRPG-s üres, funkció nélküli területek, kóbor ellenfelekkel, alapvetően nagyon kevés tennivalóval. Körbejárom a területeket mindig, de semmmi érdekessel nem találkoztam eddig, itt-ott egy item (javarészt potion, vagy crafting material), lődörgő ellenfelek egy tök statikus tájban. Majd ha elérsz a piros X-ig, akkor jön egy átvezető, meg jó eséllyel egy boss. Ennyike. Véleményem szerint ez azért 2023-ban pöppet már kevés. Később lehet, hogy rácáfol a játék, meglássuk.
A játék ritmusa túlságosan változó. A pörgős rohangálós-harcolós részek után jön egy ultra látványos és nagyon pörgős boss csata, majd teljesen leül az egész, mert elkezd bombázni a játék vontatott, unalmas és LAAASSSSSÚÚÚÚÚÚÚÚ töltelék párbeszédekkel, amit a második után legszívesebben átnyomnál, de nem mered, mert hátha fontos sztori elemről maradsz le. Az esetek úgy 60%-ban persze nem, de ezt nem tudhatod előre, tehát szemforgatva végighallgatod a "Szomszédok" párbeszédeket, mire végre megint megkapod az irányítást. Sajnos nagyon nagy a kontraszt az izgalmas, pörgős részek, nagyon látványos, akciódús átvezetők, élvezetes harcok, majd a rögtön ezeket váltó teljesen leült, vontatott és tulképp érdektelen részek között.
A grafika számomra legalábbis egy pár tényleg jól sikerült helyszín részlet, pár jól kidolgozott karakter, és bár tényleg moziba illő átvezetőt leszámítva semmi igazán lenyűgöző. Az eddigi helyszínek többnyire olyanok, hogy egy 5-8 éves játékban is lehettek volna, ehhez nagyban hozzájárul a statikusságuk is. Az ellenfelek, a másodrangú NPC-k mind eléggé középszerűen néznek ki, főleg ha a főbb karakterekkel, és az 1-2 tényleg szépre sikerült részlettel hasonlítjuk össze. Nem csúnya az összhatás, de szépnek semmiképpen nem nevezném.
A technikai része a játéknak eléggé nyögvenyelős - értsd akadozik elég rendesen, ez már szintén ki lett vesézve, a részletesebb mód nagyjából tartja a 30 FPS-t (nem mindig sikerül), a performansz mód viszont iszonyat ugrál, és látványilag is észrevehetően rosszabb. Ez mind érthető lenne, ha tényleg besza-behu látványt nyújtana a játék, de ez néhány elemet leszámítva sajnos koránt sincs így.
RPG elemek hiánya - ez mondjuk ízlés kérdése, de nekem olyan érzésem volt, hogy ezt elsősorban akciójátéknak szánták, a szerepjátékos elemek nagyon le vannak egyszerűsítve, a fejlődéstől kezdve, a tárgymanagement-en át, a karakterek közti interakcióig, minden csontegyszerű. Tudom, hogy az ilyesmit az eddigi FF-ekben se vitték éppen túlzásba, de itt tényleg látványosan fapados.
Végül - ez is változhat a későbbiekben - a mellékküldetések. Na, ez az, ami tényleg nagyon gáz már a mai időkben. Eddig kizárólag a - menj oda két szobával arrébb, vedd fel a tárgyat, hozd ide nekem, illetve vigyél el 3 csomagot 3 embernek ugyanazon a térképen - típusú mellékküldikbe futottam bele, amik azért anno már a WoW-ban is nagyon gázok voltak, az meg egy 20+ éves MMO. Véleményem szerint, ha tényleg csak ennyire tellik, akkor inkább hagyják ki ezeket a játékból, mert csak a renoméjukat ronják vele. Azért láttuk már párszor, hogy lehet igazán jól mellékküldetéseket írni egy játékba, nos, nem így :D
Összeségében azért pozitív a benyomásom, mert a pozitív elemek tényleg elviszik a hátukon, de tény, hogy van benne jópár olyan elem, amik már nagyon avittasan hatnak jelen korunkban. Persze lehet mondani, hogy ez egy FF, meg JRPG, meg hogy ezek stíluselemek. Igaz, csak ezeket minden más jellegű játéknál kifújolná a közönség, kicsit ideje lenne fejlődni koncepcionálisan szerintem.