A tv ipar megpróbálja ugyanazt az üzleti modellt követni, ami a pc és a mobil piacon bevált: az ár/teljesítmény fokozásával akarják készülék cserére késztetni a fogyasztókat, így az innovációikkal folyamatosan növelni tudják a bevételeiket.
Csakhogy míg a telefonok és a pc-k esetében a megnövelt teljesítmény érezhetõ a felhasználói élményen, úgy a tv gyártók olyan funkciókat próbálnak a tv-kbe erõltetni, amik nem valós felhasználói igényeken alapulnak. Kb. mintha egy autónak nem a teljesítményét, fogyasztását vagy kényelmét fejlesztenék, hanem mondjuk gofri sütõt meg jégkása gyártót szerelnének bele és attól várnák, hogy növeli az eladásokat.
Ha jól megnézzük mivel is próbálják eladni az új tv-ket?
- 3D
- képjavító funkciók
- mozgás javító funkciók
- okos funkciók
- 4K
A 3D-rõl már most látszik, hogy döglött mûfaj, az okos funkciók nem tudják tartani a szintet az olcsó, dedikált eszközökkel szemben, mint a média playerek, vagy droidos minipc-k, mert rengeteg formátumot nem ismernek és rendszeresen elmaradnak a firmware frissítések, de legalább típusonként egyedi fejlesztések, így házi barkáccsal sem lehet rajtuk javítani.
Ami az "intelligens" képjavító funkciókat illeti, itt sem jobb a helyzet: ezek gyakorlatilag nem csinálnak mást, mint rányomnak a képre egy nagy adag sharpent meg felhúzzák a szaturációját, amivel kb. agyon is b..szák a látványt, de az áruházak polcain a többi tv-hez _képest_ úgy tûnik, mintha annak a típusnak élesebb lenne a képe és telítettebbek a színei. Aztán az egyszeri nézõ haza érve nem érti, hogy miért olyan fos az új szupertv-n a kép. Ugyanez a helyzet a "motion flow" technológiákkal. Itt gyakorlatilag a képkockák közé beiktatott extra interpolált kockák segítségével próbálják megnövelni a bejövõ jelen az fps-t, de csak azt érik el vele, hogy a mozifilmeknek is gagyi, "brazil-szappanopera" hangulatot adnak.
A 4K-ról meg már elméleti alapon is meg lehet állapítani, hogy úgy hülyeség az egész, ahogy van, a megfelelõ rálátási szöghöz szükséges optimális nézõi távolságból a 4K-ból kb. semmi sem látszik, ami mégis, azt csak a nézõk 1-2%-a veszi egyáltalán észre. IMAX felbontás 46"-on. Gratulálok.
Ez is csak arra jó, hogy ha a bemutató teremben a páciens 10-centirõl nézegeti a képernyõt, akkor elvarázsolja a kép hihetetlen részletgazdagsága, de ha már 2.5 méterrõl nézi a kanapéról, akkor a valamivel jobb antialiasingon kívül semmi extra minõséget nem tapasztal. (Az antialiasing meg kb. a képújság fontjainak szebb rajzolatán kívül máshol nem nagyon jelentkezik, mert a mozifilmeknél ezen a felbontáson a filmgrain már elmossa a kontrasztosabb éleket, ha és amennyiben egyáltalán újrascanelik õket a 4K verzióhoz és nem a már meglévõ 2K-s scanneket húzzák fel 4K-ra némi extra sharpennel.)
A tv gyártók tehát már jó ideje nem a nettó látvány minõségére koncentrálnak, hanem marketingesek által kitalált virtuális igényekre, és minél jobban elfordulnak az arcukba tolt hülyeségektõl a vásárlók, a gyártók annál jobban görcsölnek új hülyeségek fejlesztésén.
Aki tehát manapság új tv-t akar venni, az menjen be egy tv szalonba, kérje meg az eladót, hogy kapcsolja ki rajta az összes parasztvakító funkciót és alaposan tanulmányozza a képet minimum 3 méter távolságból. Az árához pedig tegye hozzá egy jobb médiaplayer és/vagy droidos minipc árát, ha okost funkciókat is akar.
Azért az igazsághoz tartozik, hogy a sok marketingbullshit ellenére a tv-k egyre olcsóbbak és jobbak lesznek. A felsorolt felesleges funkciók nem rontanak a kép minõségén, ha kikapcsoljuk õket, az okos funkciókat is simán ignorálhatjuk, mert nem játszanak jelentõs szerepet az árban, a 3D valamivel drágít, de nem jelentõsen, kb. ugyanazért az árért valamivel nagyobb átlójú tv-t kaphatunk, ha nem 3d-s, de pár éven belül ez a különbség is megszûnik.
Egyszerûen tehát csak a szemünkre kell hagyatkoznunk tv vásárláskor a marketing baromságok helyett és mindenkinek jó lesz.