Az a baj, hogy ha Ádám és Évától kezdem, akkor napokig írnék végül egy cikket. Nehéz egyszerûsíteni. Akkor csak igen röviden.
Elõször is a kereskedelmi gépek nem vadászgépek. Nincs annyi felhajtóerõ tartalék, hogy te egyáltalán olyan túlterhelésû manõverbe vidd a gépet, amitõl "óvatlan" kormány mozdulattól szétszakad.
Ezen felül már a mai szemmel kõkorszaki hidraulka által mozgatott gépekben is volt visszajelzés a boton vagy a kormányszarvon, nagyobb kitérítésnél egyre nagyobb erõ kell, tehát olyan nincs, hogy óvatlak kormánymozdulat, mert a légszélsõségesebb kitérítéshez több kg súly emeléshez szükséges erõ kell.
A 800 km/h-ra a kereskedelmi gépek csak nagy magassában képesek, ahol viszont a ritka levegõ miatt a kormányerõ kisebb, mint tengerszinten. A TAS-CAS kapcsolatról olvasd el a lenti írás végén az aerodinamikai részt.
Az autópilóta elõtt is repültek a gépek viharban és nem a pilóta korrekciója szedte szét a gépeket, elenyészõen kevés gép esett a levegõben darabokra, mert irgalmatlanul túltervezik õket strukturálisan.
Szóval egy 300-400 tonnás gépet is lehet számítógépes rásegítés nélkül is kezelni, van is ilyen safe üzemmója is a rendszernek, asszem alternate law néven fur a Boeingnál, amikor lényegében az õsrégi hidraulika és kormányerõ kitérítéshez tér vissza kvázi a rendszer. Egyszerûen a technika túlhaladta ezt, de igenis repülhet és repül is adott esetben így gép.
Azt még vegyük hozzá, hogy ma a kormányszervek és az irányítás között nincs fizikai kapcsolat.