"A világ számtalan helyén nincs komoly mûszeres segítsége a pilótának. Ezek szerint a "futottak még" helyre repülõ pilóták tapasztaltabbak?"
Ha nem is kepzettebbek a modern tipusokra, de tapasztaltabbak. Peldaul a kanadai kenmore air flottajanak kb. fele masodik vilaghaboru utani gepekbol all es a celjaik 2/3-an egyaltalan nincs repter. Az o pilotaik valoszinuleg tudnak manualisan repulni, viszont nem biztos, hogy tudjak hol van a 'felszallas gomb' egy modern gepen.
Az igazi gond az, hogy egy modernebb gepet az automatika nelkul (de mukodo szervo rendszerrel) ma mar szinte csak a gyari mernokok tudnak elvezetni, mert annyira bonyolultra sikerultek. Ha lenne rajtuk egy szabvanyositott tartalek manualis mod, ami egy egyszeru iranyitasi feluletet adna a pilotaknak akkor jobb lenne a helyzet, mivel csak erre kellene gyakorolniuk. Viszont az uj airbusok eseten ez sem hasznalna sokat, mert ott a szervo rendszer nem redundans, hanem keresztcsatolt, tehat a ket oldal 50-50%-ban athajt a masik oldalra. Tovabba van egy 10%-os teljesitmenyu elektromos szervo rendszer, amit kapcsolokkal lehet vezerelni. Ez utobbi hasznalata kb. olyan mint amikor valaki egy morze jeladoval probal faxolni. Elvileg lehetseges, de elo ember nem nagyon tudja megcsinalni. Az airbus a380 masik nagy gondja, hogy ha mindket oldalon elromlik 1-1 hajtomu, akkor jo esellyel az egesz hidraulika elszall. Raadasul a fekszarnyakat csak az egyik oldal vezerli, tehat ilyenkor 1 hajtomuhiba is eleg a teljes fekszarny felulet elvesztesehez. (ez mar elojott 1x) Harmadik problema a strukturalis elemek alultervezese, tehat a kormanyfeluletek maximalis kiteritesi szoge sebessegfuggo. Ha a pilota manualis modban nem a fuggvenytablazat szerinti mertekben kormanyoz, akkor az eredo ero megrongalja a mechanikat, ami ilyenkor megserul, jobb esetben legalabb egyenesben, rosszabb esetben kiteritett allapotban. A fix ertekes limitalas viszont azert nem jo, mert kis sebessegen az az allas meg nem lenne eleg hatasos, ami nagyobb sebessegen mar karokat okoz. Nagyon ki vannak szamolva a hatarertekek, a klasszikus 50-100%-os tultervezes helyett atlag 10%-os van.