Ha nincs viszonyítási pontod, de a gép a mûhorizont szerint vízszintesen repül, akkor simán tud úgy süllyedni, hogy ebbõl a pilóta érzékszerveivel semmit nem vesz észre. Mert max. gázkarállásnál is lehet folyamatosan átesett állapotban a gép. Ha a magasságmérõd nem jelez, akkor nem tudod megmondani, hogy mi a gép iránya.
Az Aeroperu gép sem véletlenül zuhant le. Még, ha el is határozták volna ott is, hogy ok, akkor beállítanak egy gázkarállást és mûhorizonttal próbálnak kicsit vízszites felett maradni, akkor is lehet, hogy palacsintáztak volna, mert már átestek és abból nem tolja ki a hajtmû, hacsak nem nyomják le a gép orrát.
Igen, a pilótának fel kellene ismernie egy idõ után, hogy baj van, de utólag nagyon könnyû okosnak lenni. Azt se felejtsd el, hogy a pilóták nem mérnökök és nem fizikusok és stresszhelyzetben még, ha az is, nem kezdi el elemezni a gép lelki világát...
Tudod te, hogy milyen gyakori eset az érzékcsalódás éjszakai repüléskor? Nem viccbõl vannak agyonmûszerezve a gépek és nem a segge alapján repül a pilóta.
Egyébként egyeseknek furcsa fényviszonyok között még nappal is sikerül a diszorientáció...