Az konkrétan egy szimulátor, ellentétben az NMS-el, amiben se fizika, se repülési modell, se valós csillagrendszer szimuláció nincs. Bár szűken értelmezve azon lehetne vitatkozni, hogy lehet-e szimulátornak nevezni valamit ami egy ismeretlen dolgot szimulál, mivel a szimuláció definíciója szerint csak valós fizikai, és/vagy egyéb egzakt alapokra támaszkodva lehetséges bármilyen folyamat várható viselkedését modelezni.
De pl. az Elite-ben a teljes galaxis a jelenlegi tudásunk alapján van modelezve -persze csak közelítőleg, de ez csak egy játék, nem egy kutatási modell-, ennek megfelelően a csillagrendszerek és bolygók viselkedése minenképpen szimulációnak tekinthető. A repülés modell már csak részben, mivel a "légköri" repülés szimulálható, az űrben történő pedig részben szintén, bár ott már sok fikció is lesz. Ezzel együtt, az Elite-ben a hajóra hatással van a csillagok hője, a planéták gravitációja és a repmodell is szimulált jellegű, mivel érezhetően másként repül egy Anaconda, mint mondjuk egy Sidewinder.
NMS-ben ezzel szemben egy darab tégla repül, fentiekből semmi nincs jelen a játékban, teljesen arcade módon működik minden. A procedurális generálás persze alapvetően eltér a két játékban, de más is volt a fejlesztések célja. Sajnos önmagában az, hogy a bolygók változatosabbak, még kevés az üdvösséghez, mert ez csak egyetlen szegmense a játéknak. Nálam például éppen a teljesen Lego szerű, gyerekes "repülés modell", és az arcade rendszer-szimuláció miatt az Elite-nek a közelébe sem ér az NMS, annak ellenére, hogy közel 100órát így is elbohóckodtam benne.