De, vissza lehet adni. Vegyük az éhezést - a játékost az első alkalommal esetleg kibillenti az egyensúlyából a jóformán minden egyes területet letaroló termékenység-csökkenés (tehát kapásból itt egy paraméter, ami implementálva lett a játékba, de a gyakorlatban nem számít), másodjára eleve kecskefarmokra húzza fel a gazdaságot, és probléma megoldva. Horda mechanika? Papíron nagyon jó ötlet a mobil épület-építés, gyakorlatilag, ha letelepedő népet irányít a játékos, az az ön-tökönszúrás netovábbja, mert nagyjából csak az összegyűjtött pénzbeli tőkének van ahhoz értelme - hunoknál pedig megint mindegy, mert nem tudnak letelepedni. Ha már a hunok, a szó szoros értelmében nem lehetett volna rosszabbul megoldani, hogy valahol keleten random spawnolnak a seregek, ráadásul a CA ezúttal még arra sem vette a fáradságot, hogy legalább különböző seregek legyenek! Szándékosan nem szállok bele a "végtelen létszámú hun horda" toposzába, tudom, hogy nem egy embernek problémája akad a játék keretezésével - engem nem különösebben akaszt fenn, de az igen, hogy még ezen a (javára írom, viszonylag koherens) narratíván belül is a lehető legrosszabb megoldást választották. Ha a játékos meg a hunokat vezérli, akkor ezzel szemben még Portugália magasságából indulva is átmássza az AI sereg Európát, legalábbis volt egy patch, ami ezt elvileg kiküszöbölte, aztán persze még azután is szembesültem ilyesmivel. Hozzáteszem, most nem tudom, konkrétan milyen a helyzet.
Mindenesetre vessük ezt össze pl. a Barbarian Invasion-nel, ahol egyrészt volt számszerű népesség (ami a horda-mechanikába is szervesen beépült, tehát a CA megint azt csinálta, hogy újra feltalálta a saját spanyolviaszát, csak rosszul), másrészt szintén tömött csomókban támadtak a "barbárok", túlerőben, mégsem a lehető legolcsóbb, pitiáner megoldással. Ez pedig 15 évvel ezelőtt jelent meg. Abszurd, és valahol azt kell, hogy írjam, hogy megalázó az Attila játékosára nézve. Rohadt nehéz játékot akartak, csak sikerült az "I wanna be the guy" c. játék útján kóvályogni végig.