"Nem az a kérdés, hogy lehet-e, hanem hogy érdemes-e... Szerintem..."
Ja, 200 tudós és mérnök számolgat itt, de mind tök hülye ugye? -> Nem foglalkoznának vele ha nem érné meg. (bónusz: Elon Musk)
"Pont mint egy repcsi."
Nem, ezt vonathoz kell hasonlítani. Repülővel több száz helyre mehetsz, itt előre vagy hátra. (ahol van "sín")
"Inkább azon gondolkozzanak hogy lehetne megoldani hogy ne legyen hangrobbanás.repcsiknél."
Ezen nem kell elgondolkozni, hangsebesség felett lesz hangrobbanás. Gyengíteni lehet és gondolkoznak is rajta.
"Utazni azért szeretnek az emberek, mert izgalmas. Ennek a xarnak nincs ablaka, halott ügy."
Azok a turisták. De vannak ingázók, rokonlátogatók, üzleti utazók...stb is. Persze, van aki szereti ha zakatol a vonat és lassan megy a táj, ő dolga. Ez gyors utazásról szól két olyan pont között ahol a legtöbb az anyagáramlás. -> Ez volt 200 évig a vonat.
"X ezer km pályát szrrinted mennyibe lesz kiépítni, üzemeltetni"
Sok. De megtérül, ellenkező esetben el sem kezdik. Ez nem brit tudósos cikk, ebből így vagy úgy de lesz valami.
"Hány ember aksr majd Ny-LA viszonylatban ingázni?"
Nem sok. De nem is itt akarják elkezdeni. Asszem olvastam az eredeti tervezetet (LA-SF), volt benne vagy 5-10 megálló útközben, ergo sok embert érint már ez az egy is. Aztán majd lesz 30 másik nagyvárosban is.
"Ha ingáznia köl akkor miért is nem költözik a melóhelye közelébe?"
Sok-sok oka lehet. Pl ha így olcsóbb lenne, akkor miért is tenné? Aztán lehet hogy család miatt, közös lakás miatt, vállalkozás miatt, stb. Aztán ingázni diákok is szoktak. Turistáknak is jó lehet. Plusz teherszállításra is használni fogják. Van is alapja: http://faf.ornl.gov/fafweb/Data/Freight_Traffic_Analysis/images/fig22.jpg
De egyébként: vonatnak közegellenállása és sok mechanikai súrlódása van, plusz aránylag nagyon nagy tömeget mozgat meg feleslegesen. Repülő? Drága a pilóta, előírások, stb miatt, időjárásra érzékeny és sorolhatnám.
Nem feltétlenül lesz jobb mindennél, de bizonyos szempontokból igen, ezért bizonyos dolgokra ez lesz a legjobb alternatíva.