A Linux pedig nem gaming platform. Sok oka lehet annak, amiért egy gép gaming gép vagy épp nem az.
A Mac azért nem gamer gép, mert anno valmaikor régen az Apple úgy döntött, hogy ne legyen az.
Eleinte sokan játszottak rajta. A PC pedig irodai gép volt. Az egy céges döntés volt, hogy ezt leépítik. Ma már talán bánják kicsit, de elvannak vele. (játékplatformot csináltak az IOS-ből, abban is jó pénz van)
A Linux pontosan azért nem gamer platform, amiért a Playstation sikeresebb a Windowsnál.
A játékos játszani szeretne. És ennyi. Ezzel kezdődik és véget is ér a történet.
A Windows ennél bonyolultabb. Telepítgetések, patch-et, runtime-ok, directx-ek, .Net-ek, driverek, kompatibilitás stb.
És még ha elindul a játék, utána is finomhangolni kell. Shaderek, texture buffer, vsync, textúrák, frame buffer, antialias, motion blur, film grain stb.
(mondjuk a motion blur-t nem kéne erőltetni szerintem.... azt hagyjuk meg a 24fps-es filmeknek... meg a film grain-t is utálom...
Egy Playstation összeszerelése nem okoz gondot egy átlagos családapának. De egy Windows-os játékhoz picit értei kell. Nme sokat, de egy picit.
A Win10 mondjuk leszedi az összes drivert.. a Steam meg lekapja az összes függőséget. szóval azért annyira nem nehéz.
De a Linux az homlokegyenest más kérdés....
A dolog ott kezdődik, hogy feltelepíteni is nehéz. Már eleve... a az átlagembernek még azt eldönteni is nehéz, hogy egyáltalán milyen disztribúció... (meg elmondani neki, h mi a tököm is a disztrib....)
De a legtöbb disztribúció már telepítéskor megtámad olyanokkal, mint swap partíció (ami már akkor is felesleges volt mikor kitalálták), MRB meg GPT, meg bonyolut hálózati konfigurációk.... raid, meg fene tudja....
(az átlag gamer nem használ Raid-et...)
És hát ismerem a linuxot. Elég jól. Az újabbakat is, Ubuntu ,Opensuse főleg, mert ezekkel dolgozunk.
A grafikus felületek... a mai napig gyengék. Néha rákattintok a KDE startmenüjére, és összeomlik a plasma...
Ha valami beállítás kell...
Minden létező disztribúcióban máshol találod. Opensuse esetén pl Yast. De mindez változik még annak a függvényében is, hogy milyen ablakkezelőd van. Mert annak is vannak beállításai.
Elképesztő mennyiségű beállítás nem érhető el grafikusan. DE! Sokkal több beállítás érhető el grafikusan, mint anit egy átlag usernek állítgatnia kéne...
A legtöbb esetben marha könnyen el lehet állítani olyan dolgokat, amikkel tönkrevághatod a rendszert. Pár csúszka ide vagy oda, és úgy elszáll az X, hogy azt resetnélkül nem áll helyre.
Általában az alapértelmezett beállítások visszaállítása sem egyszerű... nekem sokszor kellett úgy, ahogy van törölni az egész xfce vagy kde beállítás mappát a home-ból, mert nem tudtam megcsinálni, amit elszúrtam.
És akkor a driverekről még nem is esett szó.
A Nouveau driverek konkrétan rettenetesek. Nekem még SOHA nem sikerült egy normális multimonitor setupot se belőni velük.
A disztrib driverek repo-ból (opensuse-hoz legalább is, mert 2 éve abban dolgozunk), legalább annyira szarok.
A gyári nvidia driver működik, de telepíteni egy konkrét rémálom.
Ki kell lőni az X-et, biztosítani kell, hogy fent legyen a sokezer apró faszom függőség (kernel source pl, amit az esetek 20%-ban akkor se akar megtalálni, ha tutira fent van), és még azt is eldöntheted, hogy akarsz-e DKMS-t... ami hol működik, de jellemzően inkább nem....
De ha nem teszed fel, akkor az első kernel update taccsra vágja a rendszert.
(bevallom, AMD oldalról nem ismerem annyira a dolgokat, de amiket hallottam, ott se jobb a helyzet)
Persze sok előnye van a linux-nak (pl hogy ha törlöd a beállításfájlokat, akkor visszaáll default-ra)
De átlagos felhasználásra egyszerűen nehézkes. Átlagos felhasználó nem tudja telepíteni, és beállítani.
Persze, ha elindítasz egy konzolt, akkor ott hirtelen kb mindegy milyen disztribről van szó, és milyen ablakkezelőről.
De most átlagos vérpistikétől ne várd már el,hogy konzolt, meg VIM-et használjon XD
És akkor még ott van az is, hogy linuxra nincs DirectX....
Az OpenGl sose volt nyerő alternatíva. Egyszerűen kevés. Kevesebb. Mindig is az volt. Azért is dőlt a saját kardjába.
GTK-val meg QT-vel meg hasonló jópofaságokkal lehet indie játékot csinálni. Így nagyon hamar összejön a "több ezer" játék. De a piacot az AAA címek viszik. Ahhoz meg komoly API-k kellenek, nem gyerekjátékok.
És nem, a Unity sem az az irány... Láttam mit tud a Unity... nagyon erőforrásigényes, és lassú.
Szerencsére nem technikai, de érdemi utódja van az OpenGL-nek, mégpedig a Vulkan. Talán az első valóban, igazán jó multiplatform 3D API.
Támogatja az AMD, az nVidia, az Intel, a Steam, meg a linux community is.
Ismétlem... Steam(vagyis a Valve, na :D)... nem kevés pénzzel, és befolyással.
Szóval valamikor a távoli jövőben eljuthatunk oda, hogy SteamOS-re is megjelennek majd AAA címek. De ez még évek kérdése.
Szóval igen, a SteamOS jó irány, főleg egyszerűség terén. De így 2016 végén egyszerűen annyira nem mérvadó, hogy sajnos nem lehet a linuxot játékplatformnak tekinteni.
Persze vannak már felhasználóbarátabb linuxok... mint pl az Ubuntu. De még azok is... eh...
El sem tudom dönteni, hogy az RPM-et vagy a DEB-et utálom jobban :(
Itt vagyok most is acégnél, Opensuse alatt, de forrásból telepíteni valamit rémálom. általános RPM nincs (de átlalános DEB se...), szóval opensuse-s rpm-et kell keresni. Az meg persze nem egyezik meg a verziószámommal.
ami meg van az nem települ, mert az én repómban tuti nincs meg a 628 függőség közül valamelyik.
Rémálom...
Windows-ban ez SOKKAL egyszerűbb. Hülyébb, de egyszerűbb.
Ott mindent a szoftver mellé csomagolnak. Ha valaminek Bink lejátszó kell, akkor jön a dll a játékkal/szoftverrel.
Nem spórolnak a hellyel. Viszont nincs is olyna gond, hogy frissül a szoftver, és a ráépülő dolgok emiatt nem működnek.
(ha puppet-tel dolgoztál már valaha, érted, miről van szó)
A Linuxhoz érteni kell. Tudni, mi a nyavalyája. Tudni, hogy hogyan logol, ezek mit jelentenek. Hogy épül fel a rendszer.
Jó rendszer. De nem falhasználóbarát. Nem játékplatform...