Nézd, egy ronda csomagolású, zéró marketinggel hirdetett kiló lisztből ugyan annyi sütit csinálsz, mint a csilivili zacsisból.
Lásd még kínai trikó vs Levis polo esete.
A termékek belső minősége valójában romlott az utóbbi évtizedekben, a hozzáadott marketing tartalom viszont többszörösére nőtt. Ebben a versenyszituban még is kik csinálnak üzletet? Úgy van a zéro marketing tartalommal bíró kínai gyártók.
Ja meg persze a sznobipar, Apple, Smart és más gyíkságok. Csak a két oldal nagysága persze összehasonlíthatatlan.
Az embereknek igen is igénye van a minőségre, a sznobipar termékeit ezzel próbálják eladni, még ha közük sincs hozzá. De még az őszintén rossz terméket is inkább megveszik, mint a marketingesek ötleteitől vergődő középszintet. Azt hisszük, hogy van középút, erről szól a globalizáció. Miközben a sznob és a kínai "gagyi" között nincs valódi fenntartható üzletmodell, bármennyire is dizájnolják a terméket. A mobilteló piacon tökéletesen ez a helyzet, LG, Sony, csak kapaszkodnak és futnak a pénzük után, mindezt egy robbanásszerűen bővülő piacon! Érdekes.
1 megoldás van valójában a belső piac, hazai termelők vizesárokkal és méteres vastagságú kőfalakkal történő védelme. Anakronisztikus? Lehet. De érdekes a balkáni országok gazdaságát vizsgálni az EU csatlakozás előtt és után. Sok tekintetben beszopták.
Másrészt miközben ugye a tőke, a cégek, a termelés és az áruk globalizálódtak, a vámhatárok eltűntek eközben a munkaerő, az érdekképviselet továbbra is határok közé zárt. Ennek tudható be a menekültáradat is. Ez is kényszeríti a változást.
Vagy ebben is a globalizáció irányában megyünk és Maliban ugyan annyit keres a melós, mint No-ban (illetve persze fordítva is lehet ám! :) vagy mindenki még jobban bezárkózik.