Nyersanyagból a mineral a legfontosabb az elején, de úgy, hogy közben ne nagyon legyél negatívban energiából (Energy Credit, EC) sem. Mire megnyílnak a tile kiszedő cuccok, addigra viszont kelleni fog az energia is, de +10-20nál több nem nagyon fog kelleni... Eddigre én már +50-es minerallal szoktam menni.
A játék közepe felé próbálom tartani az EC-t, a mineralt meg feltolni 100-200 környékére, ez a szektorokkal elég nehéz. :)
A játék vége fele, amikor már 150-200+-os hajóanyagod van, addigra meg úgyis negatívban lesz mindig az EC. Használd okosan veled NEM ellenkező beállítottságú fajokon a 3 embassydat, és cserélj havi 5-15 mineralt 1000-2000 EC-re, azzal ki fogsz tartani. Ha elfogy, és nincs a kedvenc beszerzési pontodon (azaz népednél), akkor rotáld őket. Külön öröm, ha ez a faj jó hajóanyaggal rendelkezik (100-150-es naval értéknél Equivalensek vagytok, én legalábbis ezután szoktam hirtelen felduzzadni 250-re. :)), mert akkor mehet is vele a szövi, ehhez olyan +140 opinion kell.
Ha megvan az Alliance (de van, akivel anélkül is, meg kell nézni a Trade ablak -+-os részén felugró szöveget mindig), akkor mehet a Research Aggrement, és minden szép és jó lesz a játék végi krízisig (amiből 3 féle van perpill).
Innentől már csak imádkozni kell, hogy ne a kib.szott zerg horda jöjjön, mert az bugos, és nem lehet tőlük visszafoglalni a bolygókat perpillanat. Így a játékot sem nagyon lehet befejezni. Kis tanácsként 20-25k körüli saját +10-15k körüli szövi flottával simán legyűrhető mindenki, legyen szó ősi fajról (akik egyébként nem gyártanak, tehát a flottáik fogyócikkek), vagy krízis ellenfélről. (Mert egyesével küldik a flottáikat)
A szárazföldi harc nagyon egyszerű, van 2 fajta alapegységed, ehhez gyárthatsz még vagy 4-5 félét research után, mindegyiknek más a támadóértéke. Legyártod a bolygódon, embarkolod, odamész, landing, és vagy nyersz, vagy vesztesz. Célszerű előtte a bolygó fortificationjét Orbital Bombardmenttel levinni 0-ra, és akkor gyengébbek a bent lévő csapatok.
Influence: Bolygón lévő Edictekből nincsen érdekes, ráadásul drágák is. Amire érdemes elkölteni, az a The Grand Fleet, ami elég borsos, de +30%-al növeli a flottád méretét. Nálam végjátékban mindig aktív. Volt, hogy bedobott mellé egy +30%-os uralkodót is, nagyon baba volt. :) Az elején érdemes a Social Research-et adót bekapcsolni, és gyorsabban készen lesz a Colony Ship. Egyébként Leaderek, Outpostok (bár ezek egy idő után inkább stratégiai komponensek megszerzéséhez kellenek majd).
Food: A bolygón úgy rakd le a főépületet, hogy ~18 lakosig 2, felett 3 farm fog kelleni, hogy kimaxold a bolygó lakosságát. Mivel a főépület ad szomszéd bónuszt a farmokra, ezért kell a farmokat mellé rakni. Ez sokkal nagyobb bónusz lesz, mint a +1 - +2 bónusz a "terepen", szóval nem kell arra figyelni (max az első 5 lakos erejéig érdemes ilyennel szórakozni. Én úgy szoktam, hogy főépület mellé 2 farm, plusz 1 valahová a mezőkre egy foodos bónuszra, majd a foodosat lebontom, amikor már csak 2-3 lakos kell. Addigra beépítem az egész bolygót, és mehet szektorba is akár.
Itt jegyzem meg, hogy nem nagyon érdemes a bolygókat vegyíteni, vagy dedikált EC, vagy dedikált mineral bolygók szoktak nálam lenni. Az első pár bolygónál még a research helyeket is ki szoktam hagyni, az elején úgyis inkább máshonnan jön a nagyobb %-ban a research (fekete lyuk 90 mineralért 4-6 physics research, valaki? :))
Happy: Nem volt nekem sem gondom vele, a maximumát a Hability határozza meg, de ez kitolható ezzel-azzal, meg elvileg van terraformálás is. Még sosem használtam. :)
Szektor: Fontos, hogy a szektorba rakott bolygók űrkikötőit berakd gyorsgombokra, különben frusztráló lesz mindig kikeresgélni őket. :)
Mindenhol kell építeni amúgy űrkikötőt, mert ez növeli a naval capacityt. Meg a fejlesztések. Meg a vezetői képességek.
Kutatás: Érdemes az elején rámenni egyfajta fegyverre, és azt húzni. Mivel az űrszörnyeknek nincsen pajzsa, én mindig a rakétákra megyek rá (pontosabban annak a 2. tierjére, a torpedőkra, amik skippelik a pajzsot :D), elfogadható dps a pontossághoz képest (100%, a lézereknek-kinetikusoknak csak 82%, szóval dps-ben még mindig a többi fegyver előtt leszel. Aztán majd Cruiserek megjelenésével el lehet menni a lézerfegyverek (Tier 2), meg a 2. tierű kinetikus fegyverek, és a point defense fegyverek irányába. Űrcsatában nézni kell elvileg, hogy az ellen milyen fegyverekkel visz be sok dmg-et, és fel lehet készülni ellene. Gyakorlatilag ha jól mixeled a flottádat, felesleges, mert töredék dmg-et visz be az ellen hozzád képest. Előbb volt 25k (én) vs 20k (swarm) flotta ellen, 17k-val élte túl az én flottám, a swarm meg megpurcant.
Kinetikus fegyver: gyorsan bontja a pajzsot; lézer: skippeli az armort; point defense: véd a rakétáktól; rakéták: skippelik a pajzsot, kis hp-jú hajók ellen jó, mert dps-ben nem az igazi már a végén.
Limitek: Ha nincs elég EC-d, akkor büntetést kapsz a mineral termelésre. Colony limit átlépésénél szintén büntit kapsz mindenre, 10%/kolónia arányban kb.
A alien pethez majd jön egy alien zoo, amibe berakhatod őket +15% happyért. De célszerűbb eltradelni más fajokkal, 10 évi tradera kapsz olyan 8-900 EC-t is akár.
Nagyjából ennyi. Bocsi, a kérdések közben elkalandoztam, nem mindenhol lett konzisztens. :D