Ennek a hírnek a tartalma elég jól mutatja az MS helyzetét, tulajdonképpen mindazt sűríti, amit eddig kihagytak, és ami felé verejtékkel erőlködnek.
Az MS teljes mértékben átaludta a piaci átalakulást. Kezdődött ez az interneten a böngészők terén hegemón helyzetből való kiesésének, az IE6-ot követően. Gyakorlatilag, mára jutottak el oda, hogy felfogták azt, amit 2005 környékén fel kellett volna fogniuk, azaz lehet vendor lock-ot alkalmazva megerőszakolni webes szabványokat (is), de ennek negatív következménye végső soron rájuk száll vissza.
Aztán, amikor jóízűen és elégedetten vakarták a s*ggüket, hogy a Vista Second Editiont (=7) végre sikerült használhatóra tenni (WinSxs féle szemét eltakarítása, stabilitás fokozása), addig nem vették észre, hogy teljesen új piaci környezet nő ki: nekik erre volt a WinCE a maga propiretáris voltával, és ebből adódó innovációs nehézkességével. Ehhez képest a korai Android maga volt a pezsgés, nem is csoda, hogy milyen sebességgel kezdett terjedni. Ekkor röhögte ki Ballmer az iPhone-t is – mindez jól példázza, mennyire nem voltak képesek előre nézni, noha a cégnek van ekkor már bőven tapasztalata hordozható és beágyazott eszközök területén, ahol az érintőkijelző dominál.
Aztán Ballmer alatt végre rájöttek, hogy valamit kellene tenni, és kiválasztották azt az irányt, ami a Wintel örökségből megvolt, és alkalmazhatónak tűnt: ennek eredménye lett a W8 /8.1 páros, Intel alapok, a maguk hátrányaival az ARM-hoz képest, mint például energiafogyasztás. Jensen Harris megtett mindent, amit lehetett, hogy minimális fejlesztéssel a döntően desktop használatra tervezett rendszer valamennyire használható legyen érintőkijelzőn – Metro / Modern UI. Végsősoron egy ráhenkölt komponens lett, és ez meg is előlegezte a bukását.
Közben persze tőlük függetlenül pezsgett a piac, és ettől a cég igazán frusztrált lett. Ekkor jött Elop és a Nokia, a probléma csak az volt, hogy az MS nem értette meg – nem az a truváj, hogy telefont gyártunk, és rajta fut a rendszerünk, hanem az, ha mások örömmel fejlesztenek rá, mert érdemes, mert látnak az ökoszisztémában piaci terjedési potenciált, ami az ő adott terméküket is előreviszi. Mire az MS a Nokiát a saját pályájára állította, addigra a piac már elsősorban az Android és másodsorban a Apple által lett uralva. Teljesen biztosra veszem ennek ellenére, hogy lett volna az MS-nek keresnivalója. Azonban ehhez a Mobile üzletág forrásainak közel felét arra kellett volna pótolnia, hogy legyártsa azokat az applikációkat, olyan és annál jobb minőségben, amely a konkurens ökoszisztémák alatt megvan! Ez egyező prioritási szint szerintem a WP mint oprendszer fejlesztésével. De mivel az MS öreg szoftver-dinoszaurusz, nem érette meg, hogy az emberek nem oprendszert és telefont vesznek, hanem olyan platformot, ami kedvenc applikációikat zökkenőmentesen, és ugyanolyan vagy inkább jobb felhasználói élménnyel biztosítja, mint amely a konkurens platformokon megvan! Ez a lényeg, és ezt kellett volna látniuk – már 2012-ben!
Szerintem óriási öntökönlövés volt a Windows 8 8.1 ARM portok, azaz az RT vonal kinyírása, noha a fentiek tekintetében ez szükségszerűen jött egy olyan ökoszisztéma esetében, amely későn érkezett, és ezzel be is került, a „cégeknek alkalmas mobilok” kategóriájába. Úgy gondolom, hogy mindazt technológiát, amit most Continuum néven töcskölnek lassan össze, ennek kellett volna a fejlesztés központjában állnia 2011-2012 környékén. Így az ARM alapú Windows eszközök mára egyszerre lennének alkalmasak mobil használatra (energiafogyasztás) és asztali rendszerek kiváltóiként – egyszerűbb irodai feladatokra. Ez a képesség lett volna az, amit ebben a formában, főleg 2013 környékén sem az Android, sem az Apple nem tudott volna biztosítani (ahogy most sem), és ami kreált volna az MS-nek egy erőteljes piaci szegmenst.
Most pedig megtörtént a cég Sztálingárdja is, csodálom hogy nincs a hírekben. A nagy partnernél, az Intelnél, vége az Atom termékvonalnak. Győzött az ARM! Ez pedig a jövőben a Microsoft pozícióját véglegesen meg fogja nyekkenteni a mobileszközök piacán, hiszen így marad a halódó Lumia vonal, viszont az ultrahiperszupernek, iPhone és Nexus riválisnak várt Surface Phone koncepció Inteles lábának vége, plusz a desktop, ami már régen túl van a csúcson, és hanyatlását már 4-5 éve megkezdte.
Közben pedig az userbase által szolgáltatott Big Data masszivan hozza a nyereséget a Google-nek (Android = az userek a mi droidjaink a mi általunk meghatározott online vilgában), és nyilvánvalóvá vált, hogy a marketing is egyre nagyobb mértékben a mobileszközöktől, és azok használati kontextusától fog a jövőben függni. Userbase: eladunk nekik, miután megfigyeltük őket. A Microsoft pedig itt áll: mobil szegmens haldoklik, marad a desktop. A jövő a fenti marketingműködésé, az AI-é, a bot-oké, és hogy mindez működjön, rengeteg useradattal kell folyamatosan etetni a rendszert, amiben pedig megint csak nem az MS a csúcs, hanem a Facebook. Tehát mit tehet az MS – megpróbálja mindezt kiszedni a felhasználóiból, akik vannak. Hát, ennek egyik próbálkozása a fenti reklámozósdi, meg például az Edge böngésző, amely tulajdonképpen nem más, mint egy tracking eszköz – épp olyan, mint a Google Chrome, csak nem kell hozzá bejelentkezni. De a cél ugyanaz.