A két proci két egymástól teljesen eltérő feladatra készült. Annyira, hogy nem is igazán van értelme összehasonlítani őket. Az egyik a rengeteg, de egymástól teljesen független folyamatokra lett kitalálva, míg a másik inkább a mainthread-es alkalmazásokra, mint pl. a játékok is. Olyan mint most i9-en futtatni, egy olyan játékot ami lazán elfutkosik egy közepesebb i5-ön, aztán azt mondani, hogy "jéé alig van különbség" csak az i9 jóval drágább (nem csak a proci, hanem az alaplap is, meg a többi), és a teljesítményfelvétel csak a procinál ~200W. Viszont pl. egy nagyon egyszerű lottószámgenerátor (megfelelően szétdobálva részfeladatokra) sokkal hamarabb végez i9-en, mint 8700-ason.
A GPU kihajtásról sem hinném, hogy jobb lenne a xeon-nál. A mostani processzorokban már egy csomó feladatot áttettek közvetlen kapcsolatra, míg a régi xeon-oknak is az északi hidat kellett használniuk. Igaz, hogy ott már létezett a buszmátrix, tehát lehetett kvázi közvetlen kapcsolatokat létrehozni, de nem olyan komplexen mint a mostani procikban. A mátrix is csak multiplexben működik. Tehát feladattól függően bármikor összeakadhat a gpu adatáramlás egy sokkal lassabb funkcióval. A mostani prociknál ez már nem fordulhat elő mert minden fontosabb részegységhez külön-külön vezetékezés van, ezeket a proci közvetlenül kezeli (ez a lane). Magyarán, ezek a csatornák már teljesen parallel módon működnek, nem akadhat össze (nem kell egymásra várniuk) pl. a memória és a gpu adatáramlása.
Sőt, ha több gpu van a masinában, akkor azok egymással sem akadnak össze. Olyan alaplap kell amiben 3 lane van a gpu-ra, és akkor mindegyik külön csatornát kap. Egy procin minél több lane van, annál jobban meg van oldva az egyidejűség. Arra is van lehetőség, hogy a memóriát is külön lane-eken kezeljük, tehát egy quad channelt 4db lane-el. Ez azt jelenti, hogy egyszerre 4 különböző másik csatorna férjen hozzá egymástól teljesen függetlenül.
Ez tök jó, csak egy a bibi: játékokkal nagyon sokára tudjuk ezt kihasználni. Sokkal precízebben/hozzáértőbben kell tervezni és programozni. És akkor még mindig ott kérdés, hogy mi legyen a régi gépekkel amik nem tudják ezt. Kvázi kétszer kell megírni a feladatokat, rengeteg elágazással. Ebbe egyetlen profitorientált cég sem fog belemenni. Jelen pill. ameddig el tudunk jutni az, hogy szétdobjuk sok monitorra a játékot, ha a játék támogatja. Marad tehát a kutatás, ott viszont nagyon is jól fel lehet használni, sőt a magkezelés is sokkal jobban kijön ott mint a játékoknál. Nincs szükség óriási magfrekikre, viszont minél függetlenebb végrehajtásra igen.
Szoktunk még beszélni arról is, hogy melyik videókari a legjobb a gépünkbe. Igen egyszerű honpolgár erre gondolkodás nélkül rávágja, hogy természetesen a top kártya. Tehát a 10-es sorozatból a 1080-as, 20-asból a 2080 és így tovább. Hát ez amúgy baromira nem igaz. Pl. a 1080-as sima/átlagos játék szempontjából valamivel rosszabb is mint a 1070-es. Ahhoz, hogy a 1080-ason igazán kijöjjön a plusz, azért meg kell dolgozni, amit fentebb leírt okok miatt nem csinálnak meg a gyártók. Max. marketing okokból. Így a játékoknál inkább a 70-esen jobb az ár/teljesítmény. Jobban és biztonságosabban is tuningolhatók mint a 80-asok, viszont a 80-asok sokkal gyorsabban kezelik a memóriát, cserébe az alacsonyabb magfrekikért. Dilemma csak ebből lehet, mert rengeteg videómemóriát használnak már a játékok is, de a másik, hogy a feldolgozások többsége is átkerül a gpu-ra (ahol alapvetően a freki számít). Ezért teljesen átlagos játékozásra (ebben benne van az X4 is) én leginkább a 70-es sorozat 384 bites verzióit szeretem, minél több ram-al. És természetesen megfelelő alaplappal, belevaló és rendesen passzoló memóriával (ezt nagyon sokan elcseszik).
Egy ilyen játék már rengeteg adatot használ (elég csak a grafikára gondolni), ezért ildomos SSD-n futtatni. Főleg mióta így beestek az árak. Én is a 2db SSD-t favorizálom (rendszer,játék), lehet a steam-es játékokat is a C-n kívülre is rakni. Lapozófájl használata a Windows alatt inkább kötelező mint ajánlott. Ha kikapcsolod, akkor sokkal lassabb lesz a rendszered. Hiába van rengeted memória gépedben, a kernel memóriakezelőjének szüksége van a lapfájlra (nagyon sok minden hibára fut, és a rengeteg exception-t le kell kezelni). Amikor az X4-el játszol, akkor abból semmit sem fog kitenni oda, de a háttérben lévő system folyamatok, driverek, egyéb huszadrangú folyamatok dolgait/szemeteit igen, ezzel is rendezettebb memóriát adva a fő folyamatnak (jelen esetben az X4-nek). Tehát ha nem használsz lapozófájlt, akkor is be kell kapcsolni az ajánlott minimummal. Ilyenkor a dinamikus kezelést kikapcsolva, fixen adott helyre téve a lapfájl elkerüli a fragmentációt is, mindig ott lesz ahová elsőnek került (kivéve fizikailag az SSD-n), így ennek a fájlnak lesz a leggyorsabb elérése (mármint a többi ilyen típusú fájlal együtt).
Bocsi, hogy ilyen hosszú lett, megpróbáltam a legrövidebben.