Nem hardweres vagyok, hanem villmérnök+programozó, és ezen a területen dolgozom ezért elég jól kell ismernem a technológiákat. Évente rakok össze jó pár pc-t, de azok általában nem egyszerű gépek. Mivel nem igazán tudom követni a kínálatot ezért szűkítenem kell a kört amire rendesebben odafigyelek. És ez az Intel, nVidia vonal. AMD-el nem foglalkozom, mert egy nagyon ratyi cég. Adatlap hamisítás miatt anno majdnem tönkrement a cégünk miattuk. Tőlük használtunk alkatrészeket és az egyik flash memóriájuk miatt az egyik általunk fejlesztett egység hajlamos volt leállás után nem újraindulni úgy, hogy még az addig tárolt adatok is elvesztek. És ez tulajdonképpen egy adatgyűjtő egység volt. Megvizsgálva a memóriát közel sem felelt meg sem a szabványoknak, sem a leírásában szereplő adatoknak. Szerencsére találtunk olyan chipet amivel sima cserével orvosolni lehetett a problémát, így nem kellett újratervezni azt a részt, így kisebb volt a veszteség. Na de majd 20000 chipet lecserélni elég komoly logisztikai és anyagi kihívás. Azóta feketelistán vannak, ennek ellenére időnként a kezünkbe kerül néhány alkatrészük próbára, és hát az eredmény az, hogy még mindig tartják ezt a magas színvonalat. Szóval kicsit jobban teljesít náluk a marketing, mint a gyártás-fejlesztés.
Memóriák: régebben nem volt ekkora kihívás megfelelő memóriát tenni a gépbe, de ezekkel a "turbósításos" technológiákkal eléggé bekavartak. Nem szeretnék nagyon belemenni, mert rém hosszú lenne és nem egyszerű, de most már abszolút nem működik a "drága a legjobb" szisztéma (egyébként ez régebben sem, de akkor még nem volt ekkora különbség). Játékra mindenképpen ezek közül a gyors ramok közül kell választani, személyes kedvencem az xtreme technológia, nagyon hatékony és elég sok alaplaphoz jól lehet használni. Gyártók tekintetében a Gigabyte a favorit. A régi "szentháromság"-ból mára 4-ség lett, mert most már az alaplap is bekerült a képbe. RAM-ot mindenképpen az alaplaphoz kell választani, mert mindegyik lapnak van egy preferált frekije a memóriához (ez ált. az 1866MHz). A mostani ram-ok hiába 3000-4000MHz-esek, natívan 1600-2400MHz-esek. Tehát egy 1866-os laphoz natív 1866-os ram a legjobb választás. Az xtreme ebből alkotja meg a 3000MHz feletti órajelet. De ez csak a memóriamodulon belül van, tehát a modulon lévő chipek ezzel a magas órajellel dolgoznak, de a csatlakozón a natív órajellel döngetnek az adatok. És ez nekünk jó, mert eddig is a legnagyobb probléma maguk a chipek kezelésével volt, ott vesztettük el az idő ~90%-át, várva a kért adatra. Eddig a CL értékre kellett odafigyelni, most már sokkal fontosabb, hogy a frekik stimmeljenek. A CL érték most is fontos, de már nem akkora tényező. Gyártó szempontjából igazából a Corsair a kedvenc, a Kingston csak a második nálam (összességében ő a favorit), de pl. a Geil kva nagyot bukott nálam. Az xtreme elég kihegyezett téma, itt már nem lehet az adatokat fényezni. Beraktam a Geil-t egy 7820X mellé, és nem működött pedig kellett volna. Átraktam 7700K-hoz ott jó lett, de ezek után asszem oda a bizalom. És a Corsair azért előzi meg a Kingstont, mert most már nem elég az elérést nézni/számolni, hanem a teljes ciklust kell. Tehát a számoláshoz jóval több paramétert kell felhasználni, amihez már érteni kell. Volt nálam egy gép amiből kivettem a 3600-os ramot és beraktam helyette 3200-ast és úgy volt az igazi. Mert, hogy ahhoz az kellett. Itt jön be a nem a legdrágább a legjobb. Egyébként kicsit idetartozik még a videókártyák memóriái is: kb. ilyen technológiát használnak ott is, de ált. a freki osztó fixen 4: tehát a 8GHz-es ram natívan 2GHz és így tovább.
@Tokrafan: hát igen, a xeon-okból épített játékgépek eléggé faramucik tudnak lenni. Pl. csináltam gépet egy grafikai állomásból, 2db 1070-es volt benne. Kimondottan repülőszimulátor volt a cél. X-Plane11-re csúcsszuper volt, de a Prepar3D akkorát bukott mint Rottenbiller a 8700K-hoz felépített rendszerrel szemben. Ebből aztán látszik is, hogy ugyanarra a feladatra is születik gyökeresen eltérő megoldás (xpl vs. p3d). De az új típusú processzorokkal is ez a helyzet. a 7820X-el vagy i9-el épített rendszerek is alulmaradnak a mainthread-es alkalmazásokban egy sima 7700K-8700K-s rendszerrel szemben. Húzni pedig csak a teljesítményhatárig lehet őket. Ezért tuning szempontjából is sokkal jobbak a 7700-8700K-sok, mert jóval kisebb a W/MHz tápigényük. Ez a gép amin írok, 7700K-s és 5.2GHz-ig lehetne biztonságosan húzni, de 4.8GHz-en megy, mert csak a lap gyártójának az automatikus tuningja van bekapcsolva. Van benne egy max. 2.1GHz-en ketyegő sima 1070-es kártya szintén csak a gyári tuninggal. Ez a régi játékgépem anno Prepar3D-hez építettem. Amit ez tud azt nem tudom más vonalon előállítani, az előállítási árról pedig már ne is beszéljünk. A 8700K-s vonalon pedig egy kicsit még jobb a helyzet.