Nem vagyok teológus, nem egy végtelenül átgondolt koncepció, ennél fogva biztos találni rajta fogást, de valami ilyesmire gondoltam (általánosságban, jellegét tekintve):
Adva van pár törvény (/parancsolat), melyek a társadalom működéséhez többnyire kellenek, azonban ezek az emberi természettel nem feltétlen összeegyeztethetőek. Ennek biztosan megvannak az evolúciós okai.
Ha a társadalmi normáknak, szabályoknak nem tudsz megfelelni, akk bűnös vagy. Ha (gyakran) belső késztetést érzel ezen törvények megszegésére, akkor (legalábbis a meglehetősen ítélkező keresztényeknél) bűnös vagy.
Mivel ez evolúciós késztetés, metaforikusan ráhúzható, hogy "eredendő", hiszen nem tanult.
Ha a könyvet egy személy (vagy több) írta akinek fogalma sincs a evolúcióról, de az emberek viselkedéséről, társadalmakról stb van (ez azért akkor is megfigyelhető volt), és arra a következtetésre jut, hogy minden emberben benne van a hajlam mondjuk az agresszióra, neveléstől függetlenül, akkor (a kornak megfelelően és jobb nem lévén) erre ráhúzhatja hogy ilyennek teremtettek minket.
Hívő oldalról ugyanez: ha Isten ezeket a dolgokat elmagyarázza, akkor az (akkori) emberek által nem érthető részeket áthidalja, nem beszél evolúcióról, mert azt nem ismerik, nem tudják megérteni, de azt igen, hogy mindenkiben "gyárilag lappang a gonosz".
És egy köztes oldal: ha a könyv írói ismerték és értették az evolúciót, de akiknek írták azok nem (és ezen nem akarta változtatni), akkor inkább az általuk felfogható verziót írják le.
És így a mondandó alapja igaz*, persze metaforikusa értelmezve, csak be van bugyolálva vallási szöveggel.
*mint tanmese igaz, azaz van benne valami, elgondolkodtató, nem feltétlenül minden esetben igaz. Ahogy a hazug ember se bukik le mindig, hiába állíta több mese is, ettől még "igazak", mert jellemzően lebuknak és akkor beszopják ezért jobb ha nem hazudsz :)
Valahogy így kell véleményem szerint értelmezni ezeket, lehámozva a misztérikus részeket, és nem pont azokon lovagolni. Mert ezeken lovagolni pont annyira hülyeség mint ezekhez ragaszkodni. Aki meg annyira sötét, hogy meggyőződése hogy istenek laknak a hegyetőn és néha kecskéket kufircolnak, azokat hagyni kell, mert meggyőzni úgysem lehet.
Aztán ha megvolt a hámozás, akko lehet azon vitázni, hogy a mondandó magja mennyire igaz.