Jol gondolod, matol Division 2 beta (41gb kliens le is jott), marciusban pedig premier! Es meg nincs vege az evnek.
Nem vagy "mai gyerek", te is tudod nagyon jol, hogy a vilag igy mukodik. Mindig van egy sztenderd, egy megbizhato megoldas/produkcio, amelynek "szezonja" van, es mivel tomegigenyt elegit ki, fenn lehet tartani egy elfogadhato mennyisegu bevetelt/fejlodest. Ez a biztos megoldas. Ez lehet egy divatcikk, ez lehet egy epiteszeti stilus, egy automarka, egy stilus, barmi. Aztan mindig van egy-egy uttoro, aki maskent gondolkodik, es... vagy bejon, vagy nem. Ha bejon, akkor a siker merteketol fuggoen az lesz az uj sztenderd.
Anno mindenki szappaoperakat gyartott, mert a tomegek azt neztek. Aztan jottek a vetelkedok. Aztan jottek a tehetsegkutatok, a realityk, majd jottek a CSI fele epizodikus high-tech nyomozas, majd jottek a szuperhos sorozatok, stb. Minden kornak - legyen az 5 eves ciklus vagy 10 eves, teljesen mindegy - megvan a maga penzcsinalo modszere. Ami idovel persze eltunik.
Autoiparban ugyanugy megfigyelheto, ahogy a ruhaiparban (gondolom ismeros a "holdjaro" nevezetu 10 centis cipok es mondjuk az "ujsagmintas" bermuda gatyok, amelyet minden konnyuipari ceg gyartott, mert vettek az emberek, mint a cukrot), vagy akar a tanulmanyok teruleten (minden par evnek van egy slagerszakmaja, amire jelentkezik a rengeteg vegzos, mert abban a munkaeropiaci helyzetben az tunik a legjobb valasztasnak, legyen az jogasz, tanar, vagy informatikus). Loot box megoldas is ilyen, par eve eszebe sem jutott volna senkinek sem, egyszer bejott a kepbe, stabil penzforras, nana hogy mindenki bevezette. Ahogy a Bethesdat is agyon kellene verni egy szeneslapattal amiert anno kiadta a gyalazatos "lopancel DLC", mert az volt a szikra az iparagban, ami utan omlott mindenhonnan a szar a nyakunkba. A mikrotranzakciokrol nem is beszelve.
De ezek nem fognak orokke tartani, tul kell elni ezt az idoszakot is :)
Most peldaul az mmo oruleten tul vagyunk, a moba is kezd picit leulni, most az online akciok a "menok" meg a survival jatekok. Ezekkel megbuknak most szinte lehetetlen, bar van ra pelda nyilvan. Ahogy az is nyilvanvalo, hogy NEM CSAK ezek a penznyomdak, de minimum 2-3 eves fejlesztesi idoszakkal szamolva 2-3 evvel ezelott ezek tuntek annak, ami persze nem jelenti azt, hogy meg ma is ezek a "menok". Errol par bedolt mmo tudnak meselni, akik a wow peldajat alapul veve vagtak bele, csak azzal nem szamoltak, hogy a fejlesztesre szant 3-4 ev alatt valtozik az igeny, es rajtuk kivul meg 10-12 studio is mmoban kezdett el gondolkodni.
Egyszoval ez egy ilyen vilag, mindenki a biztosra megy. Ezert kell megbecsulni a kisebb studiokat, vagy az indie fejlesztoket, mert lehet, hogy az altaluk keszitett produkcio kisse fapadosabbnak tunik a mostani sokmillios budzsevel keszult AAA-hoz kepest, de a szorakzotato jatekmenet es a kreativ otlet, az ujito megoldas altalaban naluk talalhato meg.
Viszont azt se felejtsuk el, hogy nem mindenki jatszik mindennel, vagyis rengeteg ember MOST fog eloszor leulni egy looter-shooter ele, mert sosem probalta a Destinyt, a WF-t, a Divisiont, se anno a Hellgatet vagy barmit a stilusbol. Mindig vannak ujszulott jatekosok, akik most erkeznek meg a gamerek vilagaba es nekik "minden vicc uj", ahogy a mondas tartja. Ok, es a stilust kedveloi az Anthem celcsoportja. Nem azok, akik hupililat hanynak a stilustol. Ok egyetlen egy dolgot tehetnek, nem veszik meg a jatekot es mashol potoljak az urt.
Felhigult a szakma, nagyon, ami a minoseg szempontjabol nem jo, de annyi pozitiv hozadeka van ennek, hogy a valasztek ma mar a sokszorosa, igy mindenki megtalalja azt, ami ele le tud ulni.