Kicsit más, csak hogy rávilágítsak az autózás, az autóipar összetett szempontjaira, mondjuk így.
A biztonság pl. érdekes kérdés és ez is alapvetően fizika.
A kocsik átlagmérete, tömege egy ideig nőtt, mint ahogy a motroteljesítménye, vagy hengerűrtartalma is. Valójában a tömeg növelése önmagában biztonság növelő tényező. Persze nem a másik fél számára, mert az ő szempontjából pont fordítva, de végül is ő is vehet egy SUV-ot.
Mert ugye a mostani méretbeni, meg motorban megnyílvánuló danszájzingolás nem ám a biztonság növelése miatt van, hanem mert a kevesebb beépített anyag, alacsonyabb gyártási költséget jelen, miközben a törésteszten hasonló eredményt lehet elérni. És itt az átvágás, kérem!
Mert xar az Euro NCAP teszt. Nem egy egység tömegű, pl 1,5 tonnás betonkockát gurítanak az álló autónak, hanem az X tömegű autót lökik neki kb 50 km/h sebességgel a falnak. Egyedül az oldalirányú ütközésnél megy sztenderd kicskocsi a karosszériának. A 2X akkora tömegű kocsi karosszériájának persze 2X akkora energiát/impulzust kel elnyelnie, kb ugyan akkora méretben, mint a kiskocsi. Tehát eleve erősebb, jobb. De, ha kiskocsi ütközik a a 2X akkora impulzusú robosztusabb nagykocsival, SUV-val lehet sejteni a szomorú végeredményt. Általános iskolai fizika.
Ha élni akarsz, tehát nagykocsit veszel, nem azért mert gyilkos akarsz lenni, hanem mert félted a családod, vagy csak a segged.
Persze az emberek nagyrésze ebbe nem gondol bele és elhiszi az ENCAP maszlagot a biztonságos kisautókról. De az az 5 csillag, marhára nem ugyan az az 5 csillag, mint amit a SUV kap ám!