Minden új találmány először "balfasz"ként kezdi. Érdekes mód az evezős hajó-vitorlás hajó-gőzhajó-dízel meghajtású hajó fejlődésben először MINDIG a régi volt a gazdaságosabb, gyorsabb, megbízhatóbb, stb. Aztán ahogy tökéletesedett az új, úgy darálta be a régit. Szerencsére nem mindenki gondolkozik úgy, hogy minden fejlődés bukta, csak azért mert az első fecskék nem hozzák azokat a számokat, amit a régi technológia.
Az elektromos hálózat hatásfoka lehet, hogy 30%, de a benzin, gázolaj, ami az autótokba kerül, az a benzinkúton terem??? Ja, ha ott vesszük, akkor biztosan :P Az olajat ki kell termelni, kurva messziről idehozni, finomítani, kiszállítani, adalékolni, beletölteni az autóba. Itt is van bőven veszteség és ráépített infrastruktúra, a megfelelően nagy ökológiai lábnyommal.
A városban szennyez vagy az erőműnél pedig szintén baromira nem mindegy. A nagyvárosokban keletkező szmog nagy részét az autók kipufogógázai adják. Ha ez a szennyezés nem a városban valósul meg, hanem valahol távol tőle, emberek tömegei élhetnek egészségesebben.
Igen, ha jönnek az elektromos autók, akkor a következő megoldandó feladat az energia hatékonyabb és kevésbé káros előteremtése, szállítása és tárolása lesz. Biztos vagyok benne, hogy évek és nem évtizedek alatt ezekben robbanásszerű eredmények lesznek.
És hogy a cikkre is reflektáljak: kellenek az ilyen kísérletek. Lehetséges, hogy ez a technológia egy zsákutca, de akkor derüljön ki. Ha meg nem az, akkor hajrá. A repülés is úgy érte el a mai viszonylag überbiztonságos voltát, hogy anno először valaki kitalálta, hogy embereket fog vele szállítani és beültette az első utasokat. Minden finomodik, javul. Most már annyival előrébb vagyunk, hogy egy rakás dolgot le lehet szimulálni anélkül, hogy meg kellene építeni. Én drukkolok ennek az ötletnek is. Az igény adott: az emberek szeretnének olcsón, gyorsan messzire eljutni. Nem baj, ha erre esetleg több alternatíva van.