Lehet, hogy nyilvánvaló kedves vulkáni úr, de ez nem a Vulkán. ;)
Amit leírsz így ugyan jól is hangozna, de a gyakorlat meg más. Egyrészt az önvezérlésnek is van több szintje, az amcsi közlekedési hatóság olyan 5 szintet különböztet meg. Ma olyan 2 szinten vagyunk a jelenlegi kocsikkal és az 5. az amiről itt most beszélünk, vitatkozunk.
Nagy különbség nincs a gyártók között jelenleg, amivel a Tesla villog azt esetenként egy luxus merci is megcsinálja: tartja a sávot, adaptív tempomatot használ, magától beáll a parkolóhelyre, automata féket használ, stb. Azonban más gyártó gyakorlata szerintem annyiban szimpatikus, hogy mindegyik különálló funkciót külön kezeli (ezáltal persze különálló termékként/felszereltségként is tud felárat számolni), azonban nem téveszti meg a felhasználót, hogy ezeknek a funkcióknak az integrációja olyan magas szintű, hogy ebbe nem kell a júzernek beleavatkoznia. A Tesla marketingje meg arról szól, hogy van az autopilot és az szinte mindent megcsinál, de ezzel bizonytalanságba hagyja a felületesebb felhasználót, hogy mire képes és mire nem, mi is az a minden.
Már csak ez is önmagában elég jelentős kockázatot kódol a dologba és automatikusan a Teslára nyomja az esetleges balesetek felelősségét. Ez marhára nem jó az ügynek, mégha bizonyos versenyelőnyt ezzel a Tesla tud is szerezni. Azonban egy felfújt ügy, amihez hasonlót a Merci naponta benyel a Teslát ki fogja nyírni.
Az hogy mikor érünk el az 5. szintre, hogy egyáltalán lehetséges a ma még különálló funkciók ilyen szintű integrációja, valójában nem tudható. Lehet, hogy 20-30 év múlva is szükséges lesz az emberi felügyelet, a robotpilóta mint egy nagyon-nagyon fejlett asszisztens fog működni (kb 4. szint).
Ez több okból is valószínű forgatókönyv lehet. 1. Piacilag nem lesz eladható. Az emberek használati tárgyat akarnak, és nem egy valamit, ami helyettük éli az életet. 2 technikai nehézség. MI, szenzork, egyéb biztonsági rendszerek (és ebbe bele kell érteni a közutak átalakítását is) annyira drágák lesznek hogy nem lehetséges piacképesen az általad említett atomerőmű+ biztonságot elérni. 3. Jogi és etikai kérdések. A fejlett öntanuló MI esetleg nagyon hatékony, nagyon adaptív lesz, de pont ezzel fog olyan döntéseket hozni, amelyek hatékonyak söt biztonságosak ugyan bizonyos szempontból, de nem emberszerűek. Vagy épp a döntési jogosultságot soha nem adjuk át az MI-nek jogilag. Lásd. most van egy ENSZ konferencia a robotfegyverekről, amelyeket egyesek be akarnak tiltani. Gyakorlatilag akkor is megköveteljük az emberi kontrolt, amikor szabadjára engedhetnénk Mr. Schwartzeneggert.