És mégis miért olyan környezetbarát egy elektromos autó? Honnan is van az az áram, amivel töltik???
Figure 2: World gross electricity production, by source:
Coal 39.3%, Oil 4.1%, Natural gas 22.9%, Nuclear 10.6%, Hydro 16.0%, Solar, wind, geoth., tide 4.9%, Biofuels, waste, etc. 2.2%
(forrás: https://www.iea.org)
Itt minden további (lentebb) adatot is megtaláltok, regisztrálni kell bizonyos statisztikák lekéréséhez. Nekem 2016-os adataim vannak
Szóval! ...szén, olaj, földgáz, összesen 66,3%, de nyugodtan idevehetjük részben a nukleáris energiát, (mert, ha baj van, akkor nagy baj van, https://hu.wikipedia.org/wiki/Fukusimai_atomer%C5%91m%C5%B1-baleset), és a vízerőművek egy részét is, hisz némelyik óriási környezetrombolás árán épül. Ilyeneket - vagy 30-at - terveznek jelenleg a Szlovének a Murán (https://www.agrotrend.hu/innovacio/fenntarthatosag/az-elso-vizeromu-epitese-mar-a-kuszobon-all---veszelyben-a-mura-elovilaga)
Vagyis elmondhatjuk nyugodtan, hogy az áramot, (persze országa válogatja) legalább 70-80 %-ban környezetszennyezés, vagy rombolás árán termeljük meg, ami adott esetben rosszabb, mint egy mai modern benzines motor!!!
Nem azt mondom, hogy az elektromos autó rossz, sőt, nagyon is jó, és kell, de ma még nem tudjuk igazán jól tölteni őket, leszámítva a néhány napelemes töltőt. Ezek az alternatív elektromos energia előállítók viszont nem alkalmasak hálózati működésre, ha nincs a rendszerben ún. alaperőmű, (szén, atom), ami folyamatosan termel. Az alternatív-erőművek csak csúcserőműként működhetnek, és annak is rosszak, mert hektikusak.
De nézzük, hogy milyen mennyiségű energiáról is beszélünk.
A világ összes olajtermelése 50.313 TWh. Ennek több, mint a fele, (56%-a), azaz 28.175 TWh megy el a közlekedésre!!!!
Ugyanakkor a világ összes villamosenergia termelése 23.816 TWh, vagyis kevesebb, mint amit olajból használunk közlekedésre! Tehát még az összes áramtermelésünk sem elég az autók számára!!!
Megduplázni kellene az áramtermelő rendszerünket ahhoz, hogy legyen energia a elektromos autók számára!
És már csak hab a tortán, hogy milyen energiákról beszélünk.
A kis i3-as BMW újabban már egy 94 KWh-s akkuval büszkélkedik, ami gyári adat szerint 300 Km-re elegendő, a gyakorlatban inkább 200-220. (http://www.origo.hu/auto/20171004-bmw-530e-iperformance-teszt.html) Ennek a feltöltéséhez 3 fázis 32A mellett kb. 2,5 óra kell. Veszteségekkel most nem számolunk. Ha 10 percnél többet nem szeretnénk erre várni, akkor 14.7szer!!! akkora áramerősségre, azaz 470 Amperre lenne szükségünk. Vagyis egy szokványos 4-6 állásos benzinkútnak megfelelő töltőállomásra 3 fázis mellett, 2350 Ampert (közel 3 MW-os) teljesítményt kell bekötni, hogy egyidejű töltés esetén működjön. Erre sajnos a jelenlegi villamos hálózatunk nem alkalmas.
Összefoglalva:
Elektromos energia termelésünk
- mennyisége nem elegendő,
- nincs hálózatunk az energia odavezetéséhez,
- ellenben ez az áram környezetszennyező módon készül!
Van mit tenni!!
Na ez is benne van abban, hogy az elektromos autó még nem annyira kelendő.