"Ezek a hivatalos adatok. Ezzel szemben áll a te szavad."
Az én szavam? Te most valami futóbolondnak nézel engem, aki nem ért ehhez és cél nélkül vitatkozik? Ha kicsit megerőltetem az agyam név szerint fel tudom sorolni mely sofőrök azok akik ezt ténylegesen alkalmazotti státuszban űzik. Az a szám pedig a töredéke ennek.
És az sem arról szól ami miatt te ezt erőlteted, hogy ez alkalmazottakat tartva üzlet és a cég érdeke, hogy ne menjen ár alá. Ez a vitánk egyik alapja. Ez valaha egy stratégiai döntés volt, ennek oka pedig az hogy tudjon autót küldeni a legvészesebb napszakokban is, mert az alkalmazottakat lehet vezérelni, míg a külsös vállalkozókat nem. Most apróságokkal, hogy munkahely teremtési támogatás már össze sem zavarlak.
De ez nem azt jelenti - amiről ez a vita szól - hogy ez igy megéri. Annyira nem azt jelenti, hogy már mind szabadulna tőle - most, az állításod szerinti nagy kartell rabló ár mellett - annyira szabadulna tőle, hogy a jelenlegi sofőröket kényszerítik, hogy vegye át a már lelakott taxit vagy le is út, fel is út.
Te tényleg azt hiszed, hogy aki a személyszállítás környékén tevékenykedik az mind suttyó, műveletlen paraszt és majd te az IT-s jól megmondod nekik és azt is, hogy merre kell menniük? Honnan jön ez a késztetés? Ez ilyen önigazolás, egy szint bizonyítása saját magadnak? Ha a te szakmádnál vannak értéktelenebbek, akkor a te szakmád értékes? És majd te segítesz annak a sok műveletlennek, mint egy jótevő?
Én nem gondolom, hogy a te szakmád értéktelen és eszembe sem jutna vitába szállni veled a programozásról. Sőt, ha te azt mondanád hogy a te szakmádban ez igy van akkor én azt neked elhinném. Nincs vitaalapom, hisz rálátásom sincs. Ahogy neked sincs a személyszállításra. Mégis itt birkózol hetek óta.
Mi ennek az oka? Rossz érzés szembesülni azzal, hogy ez mégiscsak többről szól mint a kormány tekergetésésről ahogyan te azt a vitánk elején még képzelted? És ezzel az általad elképzelt szint csökken a két szakma között, ezt rossz érzés megélni? Én itt sejtem a mozgatórugódat.
De hát ez csak egy szerep amire te vágysz, hisz senki nem degradálta le a te szakmádat. Ezzel szemben te másét igen. Honnan jön ez a felsőbbrendűségi szerep a fejedbe? Hozol magaddal egy hordót, felállsz rá és elkezdesz a taxisoknak észt osztani. Ráadásul anélkül, hogy bármennyire is értenél ehhez.
El lett már neked mondva: a személyszállítás, fuvarozás 2000 éves sztori és végül mindig mindenki aki ezen változtatni akart ugyanoda lyukadt ki, ez igy működik máshogy nem. Ez nem visszamaradt XX.századi történet ahogyan te képzeled, amit te és veled karöltve az innovatív uber majd gyökerestül felforgattok okosba.
Ha az unokádnak a nem túl távoli jövőben az lesz a melója, hogy a Marsra vigyen bármit műkődési engedély nélkül ezt nem teheti majd meg. Vagy te azt gondolod, hogy jön az uberMars és majd pontozgatják egymást??
Kezdek kételkedni benne, hogy én itt egy felnőtt emberrel vitatkozom.
"Minek kellene behajtania? Nem kell a taxis-t fizetnie."
Valóban nem. Ezentúl az IT-st kell fizetnie. Vagy ti, IT-sok ingyen tevékenykedtek? Ezt tudják már a kollegáid, hogy van köztük egy IT-s aki abban gondolkodik, hogy az infomatikusok mondjanak le a fizetésükről? Nem illene őket erről tájékoztatnod?
Olyan alapvető dolgokat hagysz ki az elméleteid gyártása közben, ami folyamatosan és ékesen bizonyítja felkészületlenségedet. Erről beszéltem már az elején, nem látod a fától az erdőt. A level4 és level5 bemagolása megy, de arra gondolni, hogy ki takarítja majd ki az autót arról fogalmad sincs. De nem csak neked nincs, az általad agyon hájpolt gigamultiknak sincs. Aki AI-t fejleszt taxi üzemmódban azokban most kezd felsejleni, hogy ez nem egy HomeSmartCar, itt ezer további nehézség van és ezek döntő többsége megoldhatatlan feladat. Vagy megoldható, de amennyibe az kerül annak töredékért ültethet bele egy élő embert.
Az önjáró családi autó tök jópofa, de az önjáró autó taxi üzemmódban már ott elvérzik, ha mindent szabályosan csinál. Már ezt nem tudja megoldani.
A taxisnak 25% marad a sztorin. Gondolod az ubernek majd több marad? Még ha feltételezzük hogy ennyi marad - egyébként nem - ebből még ki kell fizetni az IT-st, és minden új résztvevőt aki ebbe a sztoriba bekerül azért hogy ez működjön. Akik eddig ebben a sztoriban nem voltak jelen, ugyanis eddig ezt megoldotta a taxis.
Az uber eddig nem vásárolt autógumit, innentől kezdve pedig kell. Tudod mennyibe kerül egy autó gumi? Ebből négy kell. Az ubernek ilyen költsége eddig nem volt. Eddig autót sem vett, mostmár azt is kell és ha lelakódik akkor kell vennie egy újat.
"A car sharing is valós irány, de ehhez jogsi kell"
Sejtelmed sincs erről az egészről. A fentieken kívül ez abból is kirajzolódik, hogy konkrétan leírtam neked hogyan fog eltűnni a taxisofőr, de te még azt is félreérted.
Nem autómegosztás - illetve persze fogalmazhatod igy, de semmiképp sem úgy ahogyan te értelmezed.
Az önjáró autó egyféleképp lesz veszélytelen/veszélytelenebb, gazdaságos és egyáltalán működőképes. Ha minden más autó a forgalomban önjáró. Sehogy máshogy.
Viszont ha ez az idő eljön, akkor a magántulajdonú autózás válik gazdaságtalanná és vele együtt értelmetlenné, akkor fog eltűnni a taxis. De cserébe úgymond minden autó egyfajta taxi lesz.