"hogy ellenőrizzem az autó elvárható módon tiszta e"
Ez úgy hívják hogy kooperáció, a taxisnak is szólhatsz hogy szerinted koszos az ülés, a szállásadódnak is jelezheted hogy nem volt kellően tiszta a fürdőszoba, a közösségi kerékpár kapcsán is jelezheted ha műszaki problémát látsz.
Egyébként alapvetően a károkozónak kell jeleznie hogy valami disznóságot csinált, kéretik helyrehozni. Ezt le lehet írni az ÁSZF-ben, és lehet ösztökélni azzal hogy önbevallás esetén kisebb büntetési tételt kap. Mondjuk ilyenkor nincs is büntetés csak a helyreállítás költsége.
Én voltam olyan rendszerben ahol rendszeresen 'jegyzőkönyvben' kellett jelezni ha az átvétel során hiányosság volt, és mindig arra verték rá a hiányt aki után a jelzés érkezett, a rendszer működött. Belső kamera log alapján utólag is lehet ellenőrizni ki volt a hibás, ha valaki úgy érzi nem ő a vétkes csak benézte. Ez nyilván csak nagyobb szennyeződésekre igaz (hányás, fagyi), kisebb sárbehordásra már csak korlátosan, de a kisebb szennyeződések eleve nem utazást gátló tényezők, legtöbbeknek nem igény a patyolat tisztaságot.
Egyébként nyugodtan csinálhat valaki olyan taxis céget ahol nincs ilyen szigorúság, összehányhatod, összeszarhatod az taxit, a taxis majd kitakarítja felár nélkül. Ha úgy gondolod hogy a piacon erre van fizetőképes kereslet erre akkor máris biztos a munkahelyed.
"agy nem szóltál egy szót sem vagy betelefonáltál adott céghez ahol jól megrángatták a te érdekedben a taxist."
LoL. Mekkora vehemenciával hadakoztál érte hogy nincsenek is cégek, azok csak a fuvart szervezik és leszedik a sápot. Most meg csak kibújt a szög a zsákból hogy az utas mégiscsak kapcsolatban áll velük és maga a cég egy fontos megjelnési felülete a szolgáltatásnak(például az ár publikálásáva).
És igen, az önvezető Uber esetén nincs taxis, tehát csak az utas van és a szolgáltató, minden (jog)vitát egymást közt kell leboltolniuk.
Hiába szajkózod hogy pénzbe kerül, a lényeg hogy lehet vele számolni. Ha a kocsi nagyobb rendelkezésre állása és a taxis bére kompenzálja a költségeket akkor versenyképes a konstrukció. Ezt kiszámolták/ki fogják számolni az érintett cégek.
"Aztán küldözgethetnéd a leveleket a fizetési felszólításokkal, mindenki visszaírna, hogy Én nem."
Hitelkártya regisztrációval lehet csak a szolgáltatást igénybe venni. Egy sima morzsálás költsége beterhelhető. Rongálást már az autó kamera rendszere is regisztrálni fog. Egyébként szvsz. a lakótelepen 20 autó fényezésésnek végigkarcolása sokkal könnyeben megúszható mint egy önvezető autó rongálása, a kamerák minden irányba látnak. Ha meg tényleg van olyan nogo zóna ahol ez sem segít mert aknavetőből lövik álarcosok akkor ezt ki lehet venni a szolgáltatási területből, sem kiindulási sem célként nem adható meg. A hatóság feladat hogy a közbiztonságot megfelelő szinten fenntartsa.