A Jevons-paradoxon a gond. Jevons jött rá még az ipari forradalom idején, hogy a Newcomenétől jobb hatásfokú Watt-féle gőzgépek elterjedésével, nemhogy csökkent volna a szénfelhasználás, hanem jelentősen nőni kezdett. A megállapítása lényege az volt, hogy ha egy gép hatásfoka javul, akkor az abszolút energiafogyasztás növekszik, pedig nem ezt várnánk. Ha egy gép hatásfoka rosszabb, akkor pedig csökken az abszolút energiafogyasztás. Amíg a Newcomen-féle gőzgépek gyenge hatásfokkal működtek, addig nem érte meg minden ipari szereplőnek beruháznia rá. Ahogy megjelent a jobb hatásfokú Watt-féle gőzgép, hirtelen megérte mindenkinek beruházni rá. Végül a sok-sok jobb hatásfokú Watt-gőzgép összegzett szénfogyasztása meghaladta a rosszabb hatásfokú Newcomen-gőzgépek összegzett szénfogyasztását.
A dolog logikája ma is ugyanígy működik. A kis fogyasztású, jó hatásfokú dízelautókkal sokkal több km-t tesznek meg (és a kis fogyasztás ellenére összességében több üzemanyag fogy), mint amikor rosszabb hatásfokú benzines autókkal közlekedtek az emberek. Hiszen ha az autóm keveset eszik, akkor nyugodtan mehetek vele, hisz ugyanannyi pénzből (üzemanyagból) több utat tehetek meg vele. Csakhogy ennek az a következménye, hogy végül semmivel sem kisebb az üzemanyagköltség és az abszolút üzemanyagfogyasztás, mert a wc-re is autóval megyünk, mondván keveset fogyaszt. Benzines kocsi esetén viszont kétszer is meggondolja az ember, hogy autóba üljön-e, mert drága fenntartani.
De rá lehet ezt húzni az IT-re is. Egy okostelefon önmagában nagyon jó hatásfokú, kevés energiát fogyaszt. Viszont több milliárd van belőle. Ez már tetemes energiafogyasztás. És ehhez jön hozzá a rengeteg szerverfarm energiaigénye, hogy netezni tudjunk és használni tudjuk az appokat az Iphone-on. Összességében ez sokszorta nagyobb energiafogyasztást jelent, mint amikor még a Nokia 3310-es volt a csúcs telefon.
Ugyanez fog bekövetkezni az elektromos autóknál is. Fajlagosan eszméletlenül jó a hatásfoka egy belsőégésű motoros autóhoz képest. De ha elérhetővé válik a tömegek számára, akkor tényleg a budira is mindenki kocsival fog menni és nem győzünk majd erőműveket hadrendbe állítani, hogy bírjuk energiával.
Nem amellett érvelek, hogy jobban járnánk, ha mindenki 20 litert fogyasztó V8-asokkal járna, mert akkor évente 2 ezer km-nél többet nem menne senki autóval és összességében kevesebb károsanyagot juttatnánk a légkörbe. Hanem arra próbálok rávilágítani, amit Jevons réges rég észrevett, hogy hiába baromi jó a hatásfoka valaminek, ha nem ismerjük a mértékletességet, akkor azzal is pazarolni fogjuk az energiát végül.