Azt hasonlítod össze, hogy onnantól fogva, hogy készen áll a hajtóanyag, akkor a termelőtől hogyan jut el hozzád. Bár ez sem igazán pontos, de arra adatot igen nehéz találni, hogy a nyersanyagtól az áramig vagy a nyersanyagtól a benzin/go-ig mekkora a lábnyom.
Villanyautó:
Töltési hatásfok: Még lassútöltés esetén sincs 90%, gyorstöltésnél 80% alatti a hatásfok több netes adat szerint, átlagosan 85%
A hálózati veszteség országtól függően olyan 8-15%, legyen átlagosan 10%
Az akksinál ki is kell nyerni, ez az éppen aktuális teljesítménytől függően 2%-tól 5% is lehet, legyen ez 3%.
A villanymotor hatásfoka ilyen méretben üzemállapottól függően 88-95% között van, legyen átlagban 90%.
------------------------------------
0,85*0,9*0,97*0,9 = 0,66
Átlagos értékekkel számolva ez kb. 66% onnantól fogva, hogy az erőmű megtermeli addig, ameddig tengelyteljesítmény lesz belőle. A töltés csökken álláskor elhanyagoltam illetve azt, amikor gyorstöltésnél megy a hűtőventilátor üzemel, nem jelentős fogyasztó.
Benzin / gázolajnál ezzel szemben.
Motor hatásfoka hajtáslánccal 35%.
Kinyerési és töltési hatásfok lényegében nincs. Nem tűnik el benzin sem a tankba töltéskor, sem kinyeréskor. A benzinkúton egy kb. 0,1-0,2 kW-os szivattyú megy 1-2 percig, ennek energiatartalma kb. lényegtelen a betöltött anyaghoz képest, kb. mint a hűtőventi a villanyautónál.
Ameddig a benzin/go eljut átlagosan egy kútig az kb. 100 km furikázás itthon tankautóval, ezt 15-30 m3-es tankautók viszik. 15-30 ezer liter szállítása során elfogy 200l hajtóanyag, ami kb. 99%-os hatásfok 20 ezer m3 szállított mennyiségre nézve. (Megdöbbentő, hogy a grid vesztesége mekkora ehhez képest.)
-------------
0,35*0,99 = 34,5%
A probléma az, hogy a villanyautó gyártása olyan iszonyatosan környezetszennyező, hogy a fogyasztás során megspórolt energiát a gyártáskor tolják bele. A villanyautó azonos hatótávolságban nem véletlenül kerül 2-3-szor többe, mint egy benzines... Ráadásul sehol nincs beárazva az, hogy az akksival mi a fene lesz élettartama végén. Upsz...
Ráadásul ameddig a világ nagy részén a villamosáram termelés 300-700 COg/kWh táján van, addig miről beszélünk..?