Szeritem az osztályzásra szükség van, de azzal egyetértek, hogy a rendszer ma nem díjazza a kreativitást és az önálló gondolkodást. Ezt viszont már a tanárképzéskor elrontják, mert itt sem fekete-fehér a kép, sok nagyon jó pedagógus van aki amellett, hogy osztályozza a gyerek munkáját is ami szükséges, képes arra is, hogy az anyagot érdekesen adja át, plusz a gyerekeket ösztönözze az önálló gondolatok megfogalmazására. De kétségtelen, hogy van sok vaskalapos is, aki kizárólag a magolást díjazza, minden másért büntet.
Egyébként a teljesen alternatív megoldások se nagyon jöttek be ahogy én tapasztalom. Volt szerencsétlenségem baráti kölrből közelről látni egy Waldorfos gyerek fejlődését, pontosabban visszafejlődését. Negyedikben még nem tudott rendesen olvasni és számolni, cserébe kiválóan horgolt és ragasztott kisállatkákat WC papír gurigából (mindezt ráadásul fiúként, ami súlyosbító tényező nálam). Évekkel maradt le azokhoz a gyerekekhez képest, akik normál suliba jártak. Igaz, nem volt rajta akkora nyomás és biztos sokkal többet játszottak órán, csak kérdés, hogy ez hova vezet össz.társadalmi szinten? További érdekesség, hogy a srác rendkívül agresszív lett, valószínűleg azért, mert érezte, hogy lemarad a kortársaitól. Pedig a szülők azért vitték ide, mert a széltől is óvni akarták.