"Ez a komment a legtipikusabb hibába megy bele. Ha a gyalogos hozza lehetetlen helyzete a kocsit, akkor el fogja ütni és pont. Ne hibás működés."
Nem egeszen. Ahol van esely ra, hogy gyalogos ugorjon a kocsi ele, ott nem szabad olyan gyorsan menni, hogy eluthesse az emlitett gyalogost. Tipikus pelda az, amikor a jarmu nem latja be 100%-osan a teruletet maga elott, peldaul parkolo autok miatt. Ekkor egy helyesen viselkedo rendszer feltetelezi, hogy minden jarmu mogott gugol egy-egy gyerek (macska, nyugdijas, t-rex, akarmi) es megprobal eleugrani. A maximalis sebessegnek akkoranak kell lennei, hogy biztosan meg tudjon allni, ha a takarasban levo teruletekrol barmi is elekerulne. Ha megadjuk a mozgo targyak maximalis varhato sebesseget, akkor meghatarozhato, hogy honnan johet elore nem lathato akadaly es az mekkora teruletet tud elerni adott ido alatt, amibol mar konnyen szamithato a szukseges fekut a potencialis akadaly minden lehetseges poziciojara ami az auto tervezett utjaba eshet. (ezt a megkozelitest kovetik a Google bohocorru autonom autoi) Egyebkent a fenti megkozelitesbol adodo lassabb csucssebesseget boven kompenzalja a kevesebb megallasbol eredo magasabb atagsebesseg. Jol belathato, emberi vezetoktol mentes helyen pedig meg a csucssebesseg is lehet magasabb.
Es akkor ezzel meg is oldodna az erkolcsi kerdes, mert ha a fenti szabalyokat betartja, akkor a jarmu nem uthet el senkit. Ot ugyen eluthetik mas (embervezette) autok, de azt mar allora fekezve fogja vegignezni, minimalizalva az utkozes erejet.
ps: Tipikus, bar meg egyelore tul buta pelda a Tesla autopilot savvalto rendszere. Az uj szabalyozas miatt ez Europaban nagyon sokszor utasitja vissza a kapott kozvetlen elozesi parancsot, mivel erzekeli, hogy nem bizonsagos a muvelet. Ezt elore jelzi is a vezetonek (pirossal), de ha megis kap ra parancsot, akkor elinditja ugyan a folyamatot, majd tenyleges elozes nelkul torli. Ha pedig megkezdett elozes kozben erzekeli, hogy nem biztonsagos a muvelet akkor azt biztonsagos modon megszakitja, altalaban meg a sav elhagyasa elott. Az emberi vezetokhoz kepes 3-4x-es biztonsagi tavot rahagyva, meg autopalyas savvaltaskor is, mind az elotte, mind a mogotte halado jarmuvek eseten. Tovabba a veszelyes helyeteket mar a kialakulasuk idejen, az emberi felismeres elott jopar masodperccel felismeri es mar el is kezdi a fekezest, pedig sokszor meg hosszu masodpercekig haladnak elotte a jarmuvek a tenyleges baleset bekovetkezeseeig. Es ez egy buta, kezdetleges, jo esetben is csak felautomata rendszer. Egy valodi autonom autonak kepesnek kell lennie a teljes altala belathato kornyezetet kovetni es az osszes be nem lathato helyet felismerni es barmi onnan erkezovel elkerulni az utkozest.