Én egyetértek mindezekkel, én is látok sok pozitívumot az önvezető autókban. Egyelőre ami negatívum az inkább a türelmetlenségből adódik, hogy nem fejlődnek elég gyorsan:
- nincs még prototípusból sem olyan ami minden körülmények között el tud közlekedni: esőben, ködben, útfestés nélkül éjjel, földúton, stb.
- törvényileg még távol állunk attól, hogy használhatóak legyenek a mindennapokban
- az átlagember számára elérhetetlen ár
Ezek nyilván idővel megoldódnak, csak kérdés, hogy mennyi idő.
"Ergo a vezetést én már 16 éves koromban is csak egy felesleges időelbaxásnak gondoltam, csak éppen nem telt sofőrre és most sem telik. Ezerszer értelmesebben eltölthetném azt az időt, amit vezetéssel töltök és nem taxis, meg áruszállító vagyok, hanem helyszínen is bevethető IT-s."
Így akkor világos. Nálam mindig is volt egy bizonyos hobbi-jellege a vezetésnek (+ az autó bütykölésének), és nagyon ritka, hogy kényszerből kell csináljam mivel a munkámhoz nem kell autózzak. Régebb és most is előfordul, hogy beülök az autóba, rábökök valahova a térképre és megyek "felfedezni" (nem kell hatalmas távolságokra gondolni, mondjuk 20-50-100 km), nem igazán az uticél számít, hanem, hogy lássak valami újat és érdekeset, esetleg közben megállok fotózni, piknikezni, ilyenek. Amikor csapatban megyünk akkor is szivesen vállalom, hogy én vezetek, csak nagyon hosszú utakon jön szóba, hogy átadjam másnak (szokott még lenni jelentkező rajtam kívül, a több ezer km-es road trip-eken jól jön).
Annyit hozzátennék még, hogy szerintem az utak biztonságának növeléséhez nem kell feltétlenül önjáró autó. Kb. a balesetek 90+ százalékát meg lehetne előzni néhány extra szezor beépítésével. Pl. éberségfigyelő, alkoholszonda, vészfékező, sávtartó/figyelmeztető, radar/lézer ami estleg jobban belelát a kanyarokba, figyelmeztet ha egy ember vagy állat áll az út szélén, stb. Ezek közül néhány már most is létezik vagy megvalósítható, a jobb radar/lidar implementációk pedig jönnek lassan.
Én a közeljövőt úgy képzelem el, hogy minél jobban segítjük az emberi vezetést, és közben lassan hozzuk olyan szintre az automatikát, hogy el tudjon boldogulni minden körülmény között. Ami jó dolog, hogy az önvezetés fejlődésével az emberi vezetést is nagyban lehet segíteni, hasonló szenzorok és szoftveres támogatás kell a kettőhöz.