Annak ellenere, hogy Japanra mindenki mint a technika fellegvarara gondol, meg mindig nagysagrendekkel tobb emberi munkaerot hasznalnak, mint pl. nallunk...
Jo pelda egy hevallomas, ahol 5 fo munkaja kell a vonat elinditasahoz. Van egy vonatvezeto aki a vontatot vezeti, egy vonatkisero a hatso kocsiban aki az ajtokat zarja. Ket ember a peron ket vegen akik nezek, hogy mindenki felszallt-e es szolnak az allomasfonoknek es egy allomasfonok, aki csengovel jelez a vonatkiseronek, hogy zarhatja az ajtokat, majd a vonatkisero jelez a vezetonek, hogy mehet. Na most ehhez kepest nallunk van egy vezeto, aki turkorben es tv kepernyon nezi, hogy lehet-e zarni az ajtokat, zarja es elindul. Egymaga, mar evtizedek ota. Nemreg kezdtek el tesztelni az elso felautomata rendszert, ahol a vezeto csak megnyom egy gombot es a szerelveny atmegy a kovetkezo allomasra. Ilyen a budapesti 3-as metron a 70-es evek ota van. A 4-es pedig teljesen automata es meg peronkapuk sincsennek, amik nelkul japanban meg a felautomata uzemet sem merik elinditani. Az osszes automata jarmuvuk gumikerekes, emelt palyas, liftajtos shuttle rendszer, kvazi mozgojarda helyettesitok.
Tehat annak ellenere, hogy Japan nagyon reklamozza a robot fejleszteseit, igazabol par gyartosori roboton es vidamparki szorakoztato roboton kivul semmit nem hasznalnak belole. Meg kina is sokkal elorebb jar a gyakorlati felhasznalasban es mint kiderult van ahol meg Magyarorszag is. (ez utobbi azert eleg kinos) Amikor a legutobbi japan atomeromu balesetnel amerikabol kellett izraeli fejlesztesu mentesito robotokat kernni, az mar tobb volt mint kellemetlen. Japan megragadt valahol a 80-as evek kozepen, amikor egy magyar szarmazasu amerikai befekteto miatt osszeomlott a gazdasaga. Azota sem alltak fel teljesen belole.