"Egyébként meg pont a vonatközlekedésüket fikázni? Ahol egy szerelvényre eső késés egy éven belül 1 perc alatt szokott lenni? A MÁV utasai örülnének ha minden alkalommal csak 1 percet késne a vonatuk már azt halál pontosnak éreznék nem hogy 1 év alatt szedje össze ezt a késést."
Ha egy sima hevallomason 5 ember figyel arra, hogy pontosan induljon a szerelveny, akkor persze, hogy pontos. A hires japan pontossag alapja a nagy mennyisegu kezzel vegzett munka. Viszont nem automatizalnak semmit csak akkor ha nagyon muszaly. Ott is vannak egy emberes vonatok, videken ahol keves az ember es a penz. Ugyanis az emberek a varosokba mentek es magukkal vittek az adobeveteleket is. Amikor egy 4 kocsis szerelvenyen a 12 automata ajtobol csak az elso nyilik (elsoajtos felszallas van) es a vezeto adja el a jegyeket is felallva az vezetoallasbol, akkor ha csak 2-3 olyan felszallo van aki nem berlettel utazik es nem elore kiszamolt kerek osszeggel fizet, mar borul a menetrend. De ahol csak napi par vonat van a diakok es a nyugdijasok kedveert (akik amugy is ingyen utaznak), ott egy kis keses is belefer. A vicces az, hogy Magyarorszag mar evtiztedek ota ebben a penz es munkaerohianyos rendszerben uzemel, mint egy kihalofelben levo videki terseg Japanban. Ezert is kenyszerultunk ra, hogy ujitsunk es feljodjunk.
A japan 5G-rol csak annyit, hogy a vilagon eloszor 3G es 4G is Budapesten volt, a muegyetem mogott az infoparkban, az Ericsson epulet kornyeken. Az 5G mar Kinaban szuletett meg, bar azzal a technologiaval amit az europai cegek adtak at a kinai allamnak (es cegeknek). Japan kozben kimarad es lemarad. A gyarai jo reszet vagy bezartak vagy elvittek a kornyezo olcsobb orszagokba (pl. Fulopszigetek, Indonezia, stb.), esetleg a tavolabbi olcsobb orszagokba (pl. Magyarorszag, lasd Suzuki). Ennek ellenere Delkorea lehagyta, majd most mar Kina is. Egyszeruen nem tudnak annyira olcsoak lenni, mint a termeszeti es emberi eroforrasokban gazdagabb Kina, a minoseget pedig senki nem akarja megfizetni, mert ha igen, akkor mar Japan se kapta volna meg a kitoresi lehetoseget anno.
Szoval pont azert hoztam fel a vonatokat, mert a hires pontossagot nem a technikanak koszonhetoen, hanem barmifele technika felhasznalasa nelkul hozzak ossze. Meg a menetrendeket is papiron szerkesztik, a vonatokat pedig hagyomanyos mechanikus orat nezve vezetik. Egy ilyen ertekrendu tarsadalomban a robotok mindig is a szorakoztato kategoriaba estek (a keso kozepkori mechanikus valtozatoktol a mai robotokig) es csak akkor biztak gepekre a feladatot, ha azt emberek nem tudtak elvegezni. (egy autot egyben megfogni es alapozofestekbe martani kezierovel eleg nehez feladat lenne) Egy jarvany miatt sem varhato, hogy hirtelen automatizalni kezdenek. Kepesek lennenek ra? Igen, ha megprobalnak. De nem nagyon probaltak meg idaig. Egyszeruen nincs ra tarsadalmi igeny es a gazdasagi szempontokat nem fogjak a kulturalis hagyomanyok ele helyezni. Lakossag tekintetben mindig a fogyatkozo japan nepessegrol es a munkaerohianyrol van szo, de az senkinek nem tunik fel, hogy pl. Magyarorszag lakossaga sokkal nagyobb mertekben csokken es mig Japanban a lakossag egyre kisebb teruleten koncentralodik, szo szerint uresen hagyva az orszag belso reszeit, addig a Magyar lakossag nem hajlando tul messzire koltozni egy munka miatt. (aki meg igen, az a 2-3 millio fo mar amugy is kulfoldon van) Szoval Japanban meg talalnak 5 membert egy nagyvarosi allomasra, nallunk mar ez sem igazan menne. (videken ott is azert neveztek ki egy macskat allomasfoneknek, mert jobb hijan ott is a helyi vegyesbolt eladoja arulta a jegyeket es az altala etetett kobormacska mindig az allomas bejaratanak korlatjan ult ahol regen a jegyellenorzest vegzo ember allt, ugyanezen helyi vasutvonalat az ott lako nyugdijasok tartjak karban, mert egyszeruen nincs ra penz)
ps: A budapesti 4-es metro egyebkent egesz pontos lett amiota a szamitogep vezeti. Se vezeto, se vonatkisero, se allomasi szemelyzet nincs. (peronorok neha azert vannak, nehogy szetlopjak az allomast) Ez az igazi automatizacio es nem a jarvany hozta meg a technologiat, hanem az ember es a penzhiany. (a szamitogep sokkal olcsobb es hajlando napi 3 muszakot vallalni, Kina is el fog jutni erre a felismeresre, ha meg nem jutott volna el...)