Őszintén szólva, ma már közhely, hogy az EU kirabolja a szegényebb régiókat, a munkaerőt elcsábítja, a tőkét is, stb. Mi meg boldogan aláírtuk a szerződést, hogy a munkaerő és a tőke hadd áramoljon szabadon. Hát, minő meglepetés a tőke és a munkaerő is a gazdag országokba áramlik...
De nem erről akartam beszélni. Hanem arról, hogy Magyarországon is, ahogy te írtad Japánról, ugyanazt csinálja a főváros a vidékkel, amit az EU csinál az országgal.
A vidéket elhagyja a tőke és a munkaerő, miközben a vidék jobban szaporodik, és ki is neveli a munkaerőt, de cserébe NULLA kompenzációt kap.
Ha igazságosak akarnánk lenni, akkor az iparűzési adót úgy kellene elosztani, hogy 50% menne az adott településnek ahol a termelés van (nem ahová a cég be van jelentve) A másik 50% pedig alkalmazottanként feloszlana az adott alkalmazott első lakhelyéhez, általános iskolájához és középiskolájához tartozó települések között.
(Egyetemeket azért nem említem, mert az túlságosan favorizálná az egyetemi városokat, és őszintén, elégedjenek meg azzal, hogy többtízezer diák ott költi el a szülei pénzét és még olcsón diákmunkát is végeznek.)
Ha ezt nem tesszük meg, akkor vidéken rövidesen nem maradnak csak az orkok, meg a nagybirtokosok és kiszolgáló személyzet. Meg persze a megye székhelyek. De például Pécs is vagy egy évtizede döglődik.
Mondok egy konkrét példát. Békés Megye lakossága 1970-ben 470 ezer fő volt. Az akkori Budapest lakosságának negyede!!!!!
Ma ez 330 ezer fő. És még mindig nincs egy rohadt autópálya a megyében!
Az úgynevezett 1971-es "új közlekedési mechanizmus" keretében pártunk és kormányunk egy 5 éves terv keretében több mint ezer kilométer vasutat záratott be hazánkban, jelentős részét közvetlenül a felújítás után, figyelmen kívül hagyva a kihasználtságot. Cserébe nem épített utakat sem.
Az állam nem teljesítette a kötelességét, az infrastruktúra fejlesztését, és meg is van az eredménye. A magáncég nem fog utat építeni, infrastruktúra nélkül a gazdaság nem tud beindulni. Lásd még: Debrecenbe költözik az autógyár Miskolc helyett, mert ott van autópálya.
Még egy nagyon fontos dologról nem beszéltünk. Hogy ez mennyire környezetszennyező. Az a lakosság amely mondjuk Budapest köré az agglomerációba vagy egy megye székhelyre költözik, annak újra fel kell építeni mindent, mégegyszer, utcákat, házakat, csatornázást, áramot, vízhálózatot, áramhálózatot.
Miközben ugyanez már egyszer fel volt építve az előző lakhelyén, de most hagyjuk elrohadni, romba dőlni.
Az eldobható borotva és zsebkendő után hazánk feltalálta a legújabb innovációt: AZ ELDOBHATÓ TELEPÜLÉST.
Csak gondoljunk bele abba, hogy hány tízmillió tonna építkezési törmeléket hozunk létre feleslegesen, csak azért mert a munkásság kénytelen otthagyni a lakhelyét hogy felépítse ugyanazt mégegyszer. Ennél NEM LÉTEZIK környezetszennyezőbb.
Szóval kurvára sürgősen át kell irányítani a befektetések jelentős részét kis és közepes településekre, már ha komolyan vesszük, hogy élhető országot akarunk. A fővárosnak sem jó, hogy csomó frusztrált emberrel van tele, akik igazából nem akarnak ott lakni, de muszáj a munka miatt. A sok ember felhajtja az ingatlan és albérlet árakat, amire mindenki rábaszik a befektetőket kivéve. Nem lenne sokkal jobb, ha azok költöznének Budapestre akik tényleg ott szeretnénak élni, és meg is engedhetik maguknak, mint a jelenlegi állapot, ahol akinek kisebb a bevétele kénytelen egy... lyukban élni.