Külön kell venni a kettőt. A Bethesda játékai mindig adnak egy hatalmas nyílt világot, némi sandbox beütéssel, amelyben azt csinálsz, amit akarsz. Ez nem másabb, mint pl az online survival játékok, ahol nincs narratíva, csak maradj életben, használd a játék által biztosított eszközöket és lehetőségeket. Ez esetben a világ nem változik (az alkotásaidat leszámíva), ugyanaz lesz később is, mint amikor elkezdted. Mondjuk, hogy statikus, bár azért lesz reakció is, pl sokat szemétkedsz, kapsz vérdíjat a fel világ rád vadászik, vagy meglopsz valakit és rádküldi a bérgyilkosokat. Ezek akciók és reakciók, de a világ ugyanaz marad.
Ha viszont érdekel a sztori, akkor elindíthatod a fő történetet, a frakciók sztorikat, stb. - ekkor már változni fog a világ és a korábban megismert környezet idővel más lesz, megváltozhat a világ állapota, megjelennek új szereplők, új lehetőségek, a korábban ismert statikus világ picit kitárul. Na nem nagyon, de pont annyira, hogy a játékos érezze a világra gyakorolt hatást. Skyrimban például addig nem jönnek a sárkányok, amíg meg nem csinálsz 1-2 bevezető sztorit, így anélkül teljesen inkatív marad a játék shout rendszere, a Starfieldben nem szerzel erőket vagy nem tudsz mit kezdeni a templomokkal, vagy addig nem is nyaggatnak a Starborn "ifjak", amíg nem jutsz el odáig a sztoriban, stb.
Ha kiveszed az openworld/sandbox részt a Bethesda játékaiból, akkor kapsz egy Mass Effect szerű interaktív történetet, aránylag fontos döntésekkel, de sztorivezetés miatt az A pontból indulva mindig D-ben fogsz kikötni, akár A-B-D akár A-C-D útvonalon is közlekedsz, majd a végén lesz egy nagy döntés (választhatsz endinget) és ezzel le is zártad az egész történetet.