"Eladni kínos lesz majd ezeket. A használpiac ilyen virtuális extrákat nem ismer (el)."
Eladni a gyarto ceg engedelyevel lehet max. Ahogy a Tesla eseten is ha nem iratjak at a kocsit a kozpontban, akkor amint kiderul a tulajdonosvaltas letiltjak a kocsit a toltohalozatrol. Hat atiratjak, akkor pedig az uj tulajnak ujra ki kell fizetnie minden szoftveresen engedelyezheto extrat (pl. a nagyobb aksit), mert egyebkent az atiraskor letiltjak es csak az alap felszereltsegu jarmuvet kapja.
"Na ilyen nem lesz. Ez biztos. Ez nem egy olyan dolog ami közlekedés biztonsági problémát okozna."
Az ulesfutes az nem lenne gond, de a gyorsulas az pl. a meghajtasi alrendszer modositasat igenyli, tehat egy hibas szoftver pl. kepes a legkisebb gazadasra is maximalis gyorsulassal reagalni (na jo, a launch mod az pont egy feature a Teslakban) vagy a gazelvetel soran beragadhat a korabbi ertek es ekkor gyakorlatilag nem lehet megallni a kocsival. (ha nincs benne belteri betapbonto kapcsolo es alapbol sajnos nincs csak a burkolat alatt egy elvaghato vezetek a tuzoltoknak, szerintem ezt a kapcsolot erdemes lenne kotelezove tenni, meg akkor is ha csak egyszer aktivalhato, mint egy olvadobiztositek.)
A hack-elt szoftverekkel alapvetoen az a gond, hogy nincs kulon rendszer a jarmuvek hvac, navigacio, dash es meghajtasi alrendszereihez, tehat ha az ember csak a belteri vilagitast vagy az ulesfutest akarja atallitani, akkor is ugyanazt a szoftvert kell modositania ami a motorokert, a fekekert es a kormanyzasert felel. Onnantol meg, hogy feltort szoftver kerul egy autora, akarmit meg lehet tenni vele, akar taviranyitasu dronna is at lehet alakitani. (na jo, ez is egy letezo Tesla feature, de jogi okokbol letiltottak) Ezert ha nem a gyarto es a helyi hatosagok altal jovahagyott szoftver verzio fut egy jarmuvon, akkor a jarmu pontencialisan kozveszelyesnek tekintheto. Legyen az egy kis mertekben modositott gyari firmware, egy terroristacsoport altal telepitett tomegbehajto rendszer vagy csak egy nagyon regen frissitett es a jogi valtozasokat le nem koveto eredeti firmware. A rendor nem tud az ut szelen nekiallni es megnezni, hogy a fenti harombol most akkor melyik is van a kocsin, ezert ha nem up to date, akkor azonnal ki kell vennie a forgalombol.
A fentieknek meg egyelore nincs meg a torvenyi es technikai hattere, de ha elkezdenek terjedni a modern OTA frissitesre kepes okosautok (lasd pl. Tesla), akkor nagyon gyorsan meg kell oldani a problemat.