20 kHz-en mar csak kb. 2.2 minta jut egy 20 kHz-es hullamra, mig 1 Hz-en 44100. Ezert jobbak a nagyfrekvencias oversampling analog digital konverterek. Ilyet gyartott a sony es a phillips (nxp) is. 384-szeres oversampling eseten meg mindig csak 20 Mhz-en mintavetelez es ez mar a 90-es evekben elerheto minoseg volt. A mostani legjobb kb. 8Ghz-es, ami meg 20 kHz-en is 400 minta / hullam periodusra kepes.
"Az analóg hangot folyamatos hullámformaként rögzíti a fizikai adathordozón, míg a digitális nem. Az analóg hang folyamatos, sima hullámforma."
A bakelitek egyik legnagyobb gondja (a poron es a kopason kivul), hogy az anyagnak van egy termeszetes szemcsessege. Ez meghatarozza a maximalis benne tarolhato analog adat pontossagat, mivel a szemcsemeret ala menni nem lehet. Ez atlagos gyari bakeliten 13 bites melyseget jelent. Persze sok embernek van 8 vagy 12 bites digitalis rendszere, ahhoz kepest az idealis, teljesen tiszta, kopasmentes bakelit picit jobb lesz. A CD minoseg viszont 16 bitnel van. A jobb minosegu digitalis rendszerek pedig 24 bitet vagy meg tobbet tudnak.
Az atviheto maximalis frekvencia normal CD minoseg eseten 22050 Hz, mig nagyon jo minosegu teljes meretu mono single hanglemezek eseten ez elmehet akar 30000 Hz-ig, de ott 5 perc a teljes lemezoldal kapacitasa. Egy normal LP lemez eseten ez ennek kb. a harmada, azaz olyan 10 kHz, ami a CD minosegenek a fele. Tehat ha valaki egy atlagos albumkent kiadott lemezt vagy kislemezes single-t hallgat, akkor a CD minoseg felet erheti el, ha a lemez es a levego teljesen pormentes, a lemez meg nem kopott (nem jatszottak tul sokszor) es nagyon pontos tuvel vagy doppler lezeres fejjel hallgatja.
Mindekozben egy mai archiv minosegu 192 kHz-es, 24 bites audio file-bol napok fernek el egy apro SD kartyan es a frekvencia visszaadasa 3-szorosa a fizikailag elerheto legjobb hanglemezes minosegnek es 6-szorosa a normal hanglemezekenek, mig dinamikatartomanyban kb. 2-szerese a bakelittel fizikailag elerheto minosegnek.
Tehat tud valaki olyan bakelites minoseget produkalni ami jobb mint egy olcso, egyszer eldobhato digitalis rendszer 30 evvel ezelottrol? Igen. Tud olyat produkalni, mint a ma elerheto otthonra vasarolhato digitalis rendszerek? Nem, csak kb. a 6x vagy 12x rosszabb minoseget, a felrakott lemez
formatumanak fuggvenyeben.
ps: Rendes digitalis rendszer alatt ertendo egy a hangszorok melle helyezett DAC, ami tomoritetlen digitalis jelet kap egy digitalis buszon at es kozvetlen meghajtassal vezerli a hangszorojat, tovabba csak szurt DC tapot kap az arnyekolt adatkabelen (coax vagy stp) vagy optikan atvitt jel melle. Az analog megoldasokhoz kepest viccesen olcsoak ezek a hardverek, meg egy 192 kHz-es 24 bites is csak par dollar chipenkent es minden tekercshez kell belole 1 darab. (egy tobb tekercses hangszoro eseten ez 2-3 darab ADC + vegfok chipet jelent) De kaphato beloluk 48 es 96 bites is, picit dragabban. Csak forrasanyag nem sok van hozza, ami ki tudna hasznalni. Jopar digit fulesben es studio hangszoroban ezek a megoldasok vannak. Tobbnyire egyesevel lehet megvenni oket es nincs hozzajuk kozositett mono melynyomo, hanem a melynyomo tekercse is dedikaltan a hangszorokban van. Arra erdemes meg odafigyelni, hogy kulso DC tapos legyen. (aki ert hozza hazilag is elkeszitheti ezeket passziv 3 vagy 4 utas hangszorok es kulon kaphato DAC boxok osszekotesevel, ugy olcsobb par szazezerrel)