Akit nem érdekel a sok szöveg az ugorjon az utolsó sorra 8)
A kérdésben csak az tud igazán állást foglalni, aki mind a 2 programot aránylag jól ismeri.
Némi történelmi áttekintés:
Én a 3D-zés varázsát még a mindenki által jól ismert Corel Dream 3D-vel ízleltem meg. Kétségtelen, hogy míg a Corel szimpla prezentációs effektekre szánta a programot, én sokkal többet hoztam ki belőle, persze ezzel hamar beleütközve a program által kínált lehetőségek határába. Ekkor elkezdtem vadászni a 3D Studio Max aktuális verziójára (akkoriban még 2.0). Miután megszereztem az állam a földet súrolta. Amit a program nyújtott az rengeteg és sokféle lehetőség a kreatív ember számára. A modellezés és animálás szinte kimeríthetetlen tárháza. Elkezdtem nyomulni a cuccon. Rengeteg tutorialt és könyvet lehetett beszerezni hozzá. Természetesen elérhető ára miatt a magyar piacon is elterjedt lett és megjelentek a bizonyára általatok is ismert Aurum féle Max-os könyvecskék. Ha jól emléxem rá ebben az időben szállt le közénk az SG munkaállomásokról a Maya NT 1.0-s verziója. Asszem valamelyik 98-as Chip magazin foglalkozott is a progival 2 oldal erejéig. Volt szerencsém átnyálazni a leírást és már akkor sejtettem, hogy a Max ennek a Maya nevű proginak csak a kistesója lehet. Maya-ban teljesen természetes volt a realisztikus ruha és hajszimuláció, nem beszélve a minden igényt kielégítő animációs lehetőségekről. A gépigénye persze hatalmas volt, hiszen egy SG-hez szokott program igen kényelmetlenül érezheti magát egy dohos PC-ben. Időközben kellően belejöttem a Max művelésébe és megjelentek az újabb verziói is folyamatos fejlődést mutatva. Aztán lassan elérkeztem arra a szintre, ahol minden egyszerűbb feladat elvégzéséhez plugin-eket kellett levadásznom a Netről. Bár még nem ismertem ki teljesen a Max-ban rejlő lehetőségeket, ez a tény alaposan elvette a kedvem a tanulástól.
Egy szép téli napon eszembe jutott egy Maya nevű modellező progi amiről valamikor jókat olvastam egy számtek magazinban. Mivel már óy elterjedt volt az Internet, hogy Magyarország keleti csücskében is beszivárgott a köztudatba, gondoltam utána nézek a cuccnak. Amit találtam rögtön meggyőzött. A progi épp a 3.0 verziónál tartott és óriási fejlődésen ment keresztül. Bár a gépigénye nem sokat változott, sokkal PC közelibb lett, amit a 4.0 verzió tovább erősített. Bevallom őszintén, hogy nálam a Paint Effects billentette a mérleget a Maya javára. A filmes oldalak és a számtalan végigböngészett galéria végképp eltörölt minden kétséget, ami a programmal kapcsolatban bennem felmerült. Még az sem tántorított el, hogy a Max-ban megszerzett több éves tapasztalat nagy része kárba vész. Az első Mayámat pont egy olyan usertől szereztem, aki a Max-ról próbált váltani, de hamar feladta. A kezdeti lépések tényleg nehéznek bizonyultak. Eleinte én is úgy éreztem, hogy a Max sokkal emberközelibb kezelőfelülettel rendelkezik, de éppen mostanában érzem ennek pont az ellenkezőjét. Persze a Max-ot is agyon lehet configolni, de a Maya kezelőfelületén érezhető az, hogy nemcsak sápadt programozók, hanem hozzánk hasonló 3D grafikusok dolgoztak a programon. Épp most, amikor párhuzamosan kell dolgoznom a két platformon, érzem leginkább a különbségeket. Még a kezdeti lépések időszakában végeztem egy egyszerű összehasonlítást. Kreáltam egy egyszerű kockát Maya-ban és elkezdtem mozgatni a vertexeit. Mindenki tudja, Maya-ban ez barátok közt is csak két fő lépésből áll. Nem úgy a Max-ban 8). Persze ez nem általános jellegű összehasonlítás, csak úgy a saját szórakoztatásomra próbálgattam, de tanulságos volt az eredmény. Egy haveromnak, aki rendszeresen átjár hozzánk, hogy ellássam tanácsokkal 3D-s témában szintén ecseteltem a Maya előnyös tulajdonságait. Épp most kezdett el 3D-zni mint én annakidején. Ő Max-al próbálkozik és gondoltam megpróbálom átcsábítani a Maya-s táborba. Kipróbálta a Maya-t, de mégis a Max-nál maradt. Pedig az ő gépe jobb az enyémnél. Talán embere válogatja. Azt is tudjátok, hogy közülünk szerintem nekem van a leggyengébb configom. Nem is csinálok egész estés animokat mint steone barátunk, de tanulásra tökéletesen alkalmas, és játékfejlesztésnél meg előnyt is jelent, hogy nem szállok el nagyon 8).
Bocs a sok szövegért, de nem hagyhatom le a soraimban kezdetektől megbúvó végkövetkeztetést: