A játék politikai hátterében való részvételnek két módja van. Az egyik közvetett, és rajtad kívül senki sem fogja tudni, hogy kinek segítesz, a másik közvetlen és lényegében azzal jár, hogy egy nagy célkeresztet festesz a hajódra.
Közvetve lényegében az első pillanattól fogva segíthetsz bármelyik frakciónak, és rajta keresztül valamelyik nagyhatalomnak. Ez csak azzal jár, hogy alaposan megválasztod, hogy melyik frakció küldetéseit vállalod el, és melyikét nem. Az anarchistákat kivéve minden frakció valamelyik nagyhatalomhoz húz, ezen kívül pedig rendelkezik valamilyen hatalmi beállítottsággal (pl. demokratikus, diktatórikus, stb.). Értelem szerűen annak a frakciónak a küldetéseit érdemes elvállalni, amelyikkel szimpatizálsz, és amelyiknek a felettes nagyhatalmánál javítani szeretnéd a rangodat. Ez nálam elsődlegesen Szövetség (Alliance) és demokratikus frakciókat jelent. Persze ha valamiért birodalmi vagy föderációs területen vagyok, és egyébként nem ütközik az Szövetség érdekeivel, ott is el-el vállalok küldetéseket, vagy éppen kereskedem az érintett frakciókkal. (Ezzel a Föderációs és Birodalmi rangom is fejlődik/fejlődött apránként.)
Ahogy előzőleg írtam, minden küldetést valamelyik frakció adja, és valamelyik másik frakció a célzottja. Minden harc, minden áru- vagy éppen személyszállítás, lényegében minden esemény befolyásolja az adott szektor frakcióinak állapotát. A napi eseményeket a background simulation (BGS-ként is hivatkoznak rá) értékeli ki a nap végén. Ez alapján állapítja meg, hogy hogyan változott az egyes frakciók befolyása, biztonsági és anyagi színvonala az adott szektorban. Ez pedig közvetve kihat a felsőbb politikai játszmára is, hiszen egy föderációs területen lévő szövetségi frakció által irányított szektor kevesebb kontroll pontot fog biztosítani a Föderációnak, illetve megkönnyíti a Szövetségnek, hogy esetleg az adott terület felett átvegye az irányítást.
Minden küldetésnél megválaszthatod, hogy a három lehetséges jutalom közül melyiket szeretnéd. Ha sikeres volt a küldetés, az mindenképpen hasznos a küldetést adó frakciónak, de a jutalmak között akad olyan is, ami kimondottan a befolyását növeli. Ha a célod az, hogy a frakció befolyását erősítsd, akkor érdemes ezt választani. Persze az elején az anyagi háttered megteremtése valószínűleg fontosabb lesz.
Mivel ez egy sandbox játék, ezért ez lényegében szerepjáték lehetőség, amivel saját magad számára állítasz korlátokat, célokat. Én már az elején elhatároztam, hogy nem vállalok rabszolga, drog, idegméreg, taposó akna szállítást. Harci küldetéseket, fegyverszállítást csak az Alliance számára vállalok. Civilek elleni akciókat szintén tabunak tekintem, de szürkezónás csempész akciókat, felszíni scan küldetéseket még hajlandó vagyok teljesíteni.
Ha a föderációs vagy birodalmi rangodat szeretnéd fejleszteni, hogy a ranghoz kötött hajókat is meg tudd venni, akkor azt a fentiek ismeretében is hatékonyabban tudod megtenni. Mindezt úgy, hogy közben nem léped át a saját magadnak húzott határvonalakat sem. A föderációs rangomat én is így húztam fel addig, hogy meg tudjam venni a corvette-t. Most ezzel a hajóval lövöm porrá a föderációs flotta hajóit a csatatereken az Alliance nevében.
A közvetlen politikai játék a Powerplay. Ebben az esetben a nagyhatalmak valamelyik képviselőjének fogadsz nyíltan hűséget. A Powerplay lényegében arról szól, hogy a Bubi területei felett ki uralkodik. Vannak úgy nevezett kontroll szektorok, amik egy-egy terület irányításáért felelősek. A kontroll szektorok megszerzése, megvédése, az elfoglalt kontroll szektorok megerősítés vagy aláásása a cél. A Powerplay küldetések teljesítésével lényegében szavazati pontokat kapsz, amikkel a fordulok idején te magad is befolyásolhatod, hogy az adott nagyhatalom mitt tegyen, terjeszkedjen, védekezzen, stb.. A kontroll szektorok és az általuk lefedett terület kontroll pontokat termel, megtartásuk pedig kontroll pontokat igényel. Minél távolabb van az adott terület a nagyhatalom központjától, annál költségesebb irányítani.
A Powerplay küldetéseknél a cél tehát az, hogy vagy segítsd az adott hatalmat (szállító küldetések), vagy éppen gátold a konkurenseit (pl. a konkurens ügynökök levadászásával). Amikor hűséget fogadsz egy adott hatalomnak, onnantól lényegében szabad préda vagy a konkurensek számára. Ez open-ben nyílt pvp-t jelen! Ezzel érdemes tisztában lenni, ha ebbe bele vágsz. Amikor a hajódat letapogatják, azonnal látszik, hogy kit szolgálsz. Az ellenséges területen ez önmagában is elégséges lehet ahhoz, hogy megtámadjanak.
A Powerplay-be akkor érdemes belevágni, ha valamelyik hatalom Poweplay specifikus felszerelését meg akarod szerezni. (Pl. Barbi hercegnő szuper pajzsgenerátoraiért valamiért mindenki bolondul...) Vagy ha szeretnél közvetlenül befolyást szerezni a Bubi sorsa felett, és ehhez az anyagi háttered is megvan, az esetleges veszteségek fedezésére. De ez még így is rengeteg darálást fog igényelni, mire elég magasra kapaszkodsz, hogy a szavazataidnak valóban súlya legyen. És persze ott vannak a potenciális pszichopaták, akiknek ez remek lehetőség arra, hogy bárkibe belekössenek.
Sajnos a Powerplay a játék egyik olyan része, amiben rengeteg lehetőség lenne, de ezeket soha nem dolgozták ki mélyebben.