Az évek alatt nagyot változott a Facebook

Az évek alatt nagyot változott a Facebook

2014. január 30. 13:48, Csütörtök
A Facebookot korábban adatvédelmi problémák miatt feljelentő Max Schrems ma is szorosan nyomon követi a közösségi portál fejlődését. Úgy véli, a platform már közel sem olyan laza, mint korábban volt.

Schrems szerint a Facebook az alapítása óta eltelt tíz évben egy közösségből egy üzletté alakult át. A felhasználók által előrevitt szolgáltatás helyett egy olyan honlap jött létre, amelyen az üzemeltetők minél több reklámot próbálnak meg elhelyezni és igyekeznek minél nagyobb látogatói forgalmat generálni. Korábban az volt a lényeg, hogy a Facebook boldoggá tegye az embereket, mert így visszatérnek, mostanra viszont ez megváltozott. Az az izgalmas kérdés, hogy az ésszerű tartalmak és a hirdetések közötti törékeny egyensúly valamikor megváltozik-e, mert az akkor komoly problémát fog jelenteni.

"Hiányzik az interaktivitás. Nagyon jó dolog, ha a látogatók naponta egyszer megjelennek, de ha 30 másodperc után távoznak, akkor nem tudom eladni a reklámjaimat. A saját tevékenységemnél is megfigyeltem, ha valóban fontos információkat akarok megosztani, akkor a Twittert keresem fel. Amennyiben képeket szeretnék megosztani, akkor a WhatsApp rendszerén keresztül küldöm el azokat. A Facebook veszített a személyes jellegéből, ezzel egyre inkább tartalomgéppé válik. Ugyan beírhatok valamit és örülhetek, ha van három lájkom, de a személyes érintettség érzése elveszett, mert annyira elment a portál a kereskedelmi irányba. Persze azt is látni kell, hogy valamivel pénzt kell keresniük az üzemeltetőknek. A platform már nem laza, de ezt előre lehetett látni. Az iPhone sem számít már a legmenőbbnek. A fő kérdés az, hogy tartósan miként tudják átmenteni magukat" - jelentette ki Max Schrems.


Az adatvédelemmel kapcsolatban a Facebook klasszikus példának számít, az egyik oldalon ugyanis adott egy vállalat, ami mindent kiprésel a látogatókból, másrészt ott vannak a felhasználók, akik mindent önként kiadnak magukról. Miután amerikai társaságról van szó, a vezetők egyáltalán nem értik meg, hogy miért fontos az adatvédelem. Kifejlesztettek és világszerte piacra dobtak egy terméket és csodálkoznak, hogy az más országokban más törvényeknek nem teljesen felel meg. Nekik csak a Szilícium-völgy szabályai számítanak, a világ többi része egyszerűen nem érdekli őket.

"Európában az a fő probléma, hogy kiállunk és azt mondjuk, hogy fontos az alapvető jogok védelme. De ha ezeket valóban biztosítani akarjuk, akkor ott vannak a hivatalok, amelyek nem mernek belevágni a dologba és politikailag sem akar senki beavatkozni. Egyszerűen hatalmas gyávaságról van szó" - hangsúlyozta a Europe vs. Facebook kezdeményezés egyik életre hívója. Schrems és társai 2011 augusztusában 16 feljelentést tettek a közösségi portál ellen az ír adatvédelmi felügyeletnél, mondván a platform sorozatosan megsérti az európai adatvédelmi jogot.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások