Shogun: Total War

Shogun: Total War

2000. július 22. 20:51, Szombat

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Creative Assembly

Minimum Követelmény: P200, 32MB RAM, Win95/98
Hasonló játékok: Risk II
Kategória: Stratégia
Forrás: Avault


A folyamatos fejlődés ellenére az emberiség mindig kíváncsian szemlélte a múltat. Nem csak mások tapasztalata segít megismernünk saját életünket, hanem a régi civilizációk látványa, hangjai és szokásai is. Így az elbűvölt közönség számos régi civilizációért rajongott, egészen az ókori Egyiptom temetkezési szokásaitól az ókori Görögország kulturális eredményeiig. Nem meglepő, hogy ezek a társadalmak valahogyan beférkőztek a videojátékok világába. Szerencsére az ilyen alkotások felülemelkednek a megalkuváson és az egyszerű figyelemfelkeltésen, mivel számos ilyen minőségi játék nagy közönségsikert aratott. Jó példa erre a Pharao vagy a Caesar III sikere. Éppen ezért érthetetlen, hogy az ősi Japánnal eddig szinte miért nem foglalkoztak a fejlesztők. Most azonban az RTS játékok növekvő népszerűségével eljött az idő, hogy bemutassák a műfaj modern közönségének ezt a távoli kultúrát, melyet olyan filmek örökítenek meg, mint Akira Kurosawa Ran és Kagemusha című filmje. A korszak kedvelői örömmel fogják venni a hírt, hogy a Creative Assembly megalkotta a történelmi témájú Shogun: Total War-t.

A Shogun 1530-ban a Sengoku időszakban játszódik, melyet úgy lehet lefordítani, "háborúban az ország". Ez egy nagyon nyüzsgő és erőszakos kor volt, amikor Japán szívében folyt hatalmas háború a teljes uralomért. Bár a császárt a köznép nagyon tisztelte, valójában nem volt igazi hatalma. Mivel a császár akarata véghezvitelében nagyban függött a klán jellegű seregektől, azok parancsnokai rájöttek, hogy ők az egyetlen eszközei a császárnak. Ennek tudatában ezek az ambiciózus egyének megtámadták a többi sereget, hogy ne maradjon más rajtuk kívül, így ugyanis az ő kezükben lenne a nemzet báburalkodója. A hűbérurak, a daimyo-k segítségével a különböző klánok vadul csatáztak egymással, míg végül az Ashigaka klán győzedelmeskedett, és kinevezte egyik prominens tagját az örökletes vezérnek, a shogun-nak. Az ő kezükben volt az ország nagy része, ők irányították a császárt, tehát ők voltak a nemzet igazi urai, élükön a tejhatalmú shogun-nal. Azonban az Ashigaka shogun gyenge lett, az adókat az egekig emelte, és a hadügyek helyett frivol társasági témákra ügyelt inkább. Hatalmuk megingott, s végül összeomlott. Az elégedetlen daimyo ismét egymással harcoltak, annak reményében, hogy egy napon egyesíthetik a provinciákat egy olyan erős és eltökélt shogun irányítása alatt, amilyenre az országnak szüksége volt. Itt kezdődik a játék. Egy daimyo szerepébe lépsz, aki elég ésszel, stratégia tervezéssel és hadászati szaktudással egy napon megszerezheti a fenséges shogun címet.

Klikk ide!   Klikk ide!

Bár a legtöbb RTS játék a háborús feleket valamilyen vallási vagy politikai szempont szerint választja szét, a Shogun-ban a hét daimyo-t és seregeit a családi örökség határozza meg. Minden sereg amivel találkozol és minden provincia, amit megtámadsz egy bizonyos klán színeiben lesz, így érdemes és hasznos ismerni a családok jellemvonásait. A Tekada klán például egy nagyon rátermett, gazdag és komoly tudással rendelkező család, mivel komoly lovassággal rendelkeznek, és ők férhetnek hozzá a legtöbb bányához. Ugyanilyen gazdag a Hojo klán, akik kiűzték a mongolokat, míg ők voltak shogun-ok. Újból meg akarják szerezni ezt a dicsőséges pozíciót, és olcsón tudnak kastélyokat építeni. Mellettük azonban ott vannak még a Uesugi-k, akik idejük nagy részében a lovasságukat és íjászaikat fejlesztik, melyeket nagy hatékonysággal vetnek be. Az Oda klán nem ennyire finom taktikát használ, ők inkább a nyers erőszakot és a kegyetlen mészárlást kedvelik. Folyamatos harcban állnak az Imagawa klánnal, akik kevésbé otrombák és sokkal olcsóbban vetnek be Nindzsákat és Shinobi-kat, mint a többi család. Szintén az Oda-val áll szemben a vallásos Mori klán, mely annyira elmélyedt buddhista hitében, hogy a híres harcos szerzetesek sokkal készségesebben szolgálják őket, mint a többi klánt. S végül, de nem utolsó sorban ott vannak még a Shimazu-k, akiknek jól védett földterületeik vannak, és jó kardforgatóik. Mindegyik klánnak megvan a maga előnye és hátránya, így egyenlő eséllyel indulnak a legmagasabb magasságokba.

Klikk ide!   Klikk ide!

Bár valószínűleg szeretnél egyből belekezdeni a történelmi vagy a multiplayer csatákba, valószínűleg a Campaign módban fogják a játékosok a legtöbb idejüket tölteni. Ebben a módban a játékos egy daimyo-t játszik, aki le akarja igázni a többi klánt, hogy megszerezhesse a shogun címet, és egyesíthesse Japánt. Mielőtt azonban egy csata is elkezdődhetne fel kell készítened a provinciáidat, és figyelned kell a riválisaidét. Ez egy körökre osztott stratégiai térképen valósul meg, melyet egy kézzel rajzolt térkép jelenít meg. Itt adhatod meg, hogy milyen egységek illetve épületek készüljenek a kijelölt provinciákon, bár ennek ára van, még az alattvalóktól is. A fizetőeszköz a rizs, vagy a koku, amiből egy egység egy egész éven át táplál egy embert. Az adózással bizonyos mennyiségű koku-t szedhetünk be a tartományoktól évszakonként, melyek egy körig tartanak. Ezzel a nyersanyaggal építheted fel és tarthatod karban a seregedet, mely megvédi a földjeidet, és új provinciákat igáz le számodra. Így nagyon meg kell gondolnod, hogy melyik tartományt igázod le, mert nem mindegyik ugyanolyan termékeny. Az ellenségeid ugyanígy fognak gondolkodni, ezért fontos szövetségeket kötni, hogy megvédd magad a felesleges veszélytől. Ezek a megegyezések nem hatalmaznak fel arra, hogy áthaladj a szövetséges területeken, vagy hogy a szövetségesek megosszák a nyersanyagjaikat, viszont a szövetségeseid a te ellenségeidet is megtámadják. Így a szövetségek nem merülnek ki a fegyverszünetben. Ahogy haladsz előre a játékban ezeknek a szövetségeknek egyre nagyobb szerepe lesz.

Klikk ide!   Klikk ide!

A területeid bővítéséhez és védelméhez szükséged lesz egy eszközre, hogy érvényesítsd akaratodat, mégpedig a hadseregre. Ez nagyon fontos, mivel a harci egységeid fognak képviselni téged a véres harcmezőn vagy egy szövetséges tróntermében. Az egységeidet két részre lehet osztani: katonákra és stratégiai egységekre. Több fajta katona található a játékban, mindegyik egy specifikus feladat ellátására alkalmas a maga előnyeivel és hátrányaival. Például a legalapabb gyalogosod, a Yari Ashigaru, egy könnyű páncélos, lándzsás paraszt. Bár nagyon lassúak és így sebezhetőek az íjászokkal szemben, nagyon hatékonyak a lovasság minden fajtájával szemben. Ugyanígy a legtöbb fajta lovasság, köztük a Yari Cavalry vagy a Heavy Cavalry figyelemre méltó könnyűszerrel végez az íjászokkal, kiegyensúlyozva ezzel egy felkészült daimyo esélyeit a csatamezőn. Olyan ritka egységeket is találhatunk, mint a Naginata-k, akik rúdfegyverekkel felszerelt szamurájok, és a muskétások, akik az idegenek érkezésével jelennek meg a Japán klánokban.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások