A képminőség

A képminőség

2000. december 27. 02:12, Szerda
Textúra tömörítés

Bárki, aki ismeri a Zip-et, tudja mit jelent az adattömörítés. A technika lényege, hogy az adatokat összepréseljük, hogy kevesebb memóriát és merevlemez területet foglaljanak. Vannak adatvesztés mentes és adatvesztéssel járó tömörítési eljárások. Adatvesztés mentes eljárás a már említett ZIP és mondjuk a GIF fájlok is.

Ezzel ellentétben a JPEG formátum már adatvesztéssel jár. Szerencsére az emberi szem elsiklik némi hiba felett, ezért aztán a JPEG képek a legelterjedtebbek a WEB-es alkalmazásokban. Az alábbi három kép három különböző minőségromlást és egyre jobb tömörítési arányt mutat.

Klikk ide!   Klikk ide!   Klikk ide!

Az itt következő nagyítások az előző képek bal felső részéről készültek.

Klikk ide!   Klikk ide!   Klikk ide!

A megspórolt memória lehet statikus, mint a merevlemez kapacitás, vagy aktív, mondjuk sávszélesség. A cikk kedvéért most foglalkozzunk a sávszélesség kérdésével. Mikor fájlokat küldünk vagy fogadunk modem segítségével, azok elvesznek valamennyi helyet az adott sávszélességből. Mikor a fájl nagyobb, akkor több helyet foglal magának és lassítja a letöltést. A helyzet ugyanez a játékok esetében is.

Hogy ezt a problémát megoldják a játékfejlesztők adatvesztéses tömörítést alkalmaznak a programok textúráinak tárolására a memóriában. Az alábbi képek a Quake 3-ból vannak. A bal oldaliak textúra tömörítés nélkül, a jobb oldaliak tömörítéssel készültek.

Klikk ide!   Klikk ide!

Klikk ide!   Klikk ide!

A minőség romlása szemmel látható, és sok játékosnak ez már elfogadhatatlan. De ha megfigyeljük a framrate-et, már megérthetjük, hogy a tömörítés miért egy elfogadható kompromisszum. Sokan vannak, akiknek fontosabb az, hogy egy játék simán fusson, mint, hogy mindig tökéletes képélességgel találkozzanak. A tömörítés mértéke a grafikus kártya gyártójától függ. Van 8:1, 4:1 és 16:1 is.


 1 2 3 [4] 5 6 7  Következő oldal >>


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások