2023. június 11. 12:48, Vasárnap
Elsőként kaptak erre engedélyt, ezzel mélyütést vittek be a németek a Teslának, hazai pályán verték azt meg.
A Mercedes-Benz újabb önvezető győzelmet aratott, ráadásul a Tesla egykori hazai pályáján, miután Kalifornia államban elsőként
kapott engedélyt arra, hogy "automatizált vezetési rendszerrel ellátott járműveket adjon el vagy adjon bérbe a nagyközönségnek", igaz, nagyon szigorú korlátozásokkal. Az engedélyt a Mercedes-Benz DRIVE PILOT rendszere kapta, egy un.
3. szintű automatizált rendszer. Ez a Tesla 2. szintű Autopilotjával és más konkurens vezetéstámogató rendszerekkel ellentétben valóban úgy minősíthető, mint amelyik az idő nagy részében a vezetést végzi - bár egy sofőrnek továbbra is ott kell ülni a volán mögött.
"Egy SAE 3-as szintű rendszer bizonyos körülmények között aktívan, az emberi vezető irányítása nélkül végzi a vezetési feladatokat, de a vezetőnek a kormány mögött kell maradnia, hogy átvegye a vezetést, amikor erre felszólítják" - írta
közleményében a kaliforniai gépjármű-felügyelet. A Mercedes-Benz
szerint a DRIVE PILOT vezérli a sebességet és a távolságot, és a sávban tartja a járművet. Figyelembe veszi az útvonalprofilt, az útvonalon bekövetkező eseményeket és a közlekedési táblákat. A rendszer a váratlan forgalmi helyzetekre reagálni tud, és azokat magától kezeli, például sávon belüli kitérő manőverekkel vagy fékezési manőverekkel - állítja a német autóipari óriás. Ha a vezető nem veszi át az irányítást, amikor erre felszólítják, az autó bekapcsolja a vészvillogót és lassan megáll, majd a rendszer vészhívást indít, hogy figyelmeztesse az elsősegélynyújtókat a lehetséges problémára.
Ezektől a képességektől függetlenül a kaliforniai gépjármű-felügyelet komoly korlátozásokat szab a Mercedes rendszerére. Napközben csak bizonyos megadott utakon működhet, és csak legfeljebb 40 mérföld/órás sebességgel. A rendszer a Bay Area, a Central Valley, Los Angeles, Sacramento és San Diego kaliforniai autópályáin, valamint a Dél-Kalifornia és Nevada közötti 15-ös autópályán lesz használható, ahol januárban engedélyezték a robotpilóta használatát. A DMV engedélye "kizárja az üzemeltetést városi vagy megyei utakon, építési területeken, heves esőzés vagy erős köd idején, elárasztott utakon és olyan időjárási körülmények között, amelyekről megállapították, hogy befolyásolják a DRIVE PILOT teljesítményét" - közölte a hatóság.
A Tesla gyakran hallgat a "teljes önvezetés" rendszerének tényleges képességeiről - az Autopilot oldalán például egyáltalán nem szerepel említés SAE-szintekről -, de az év elején az Full Self Driving visszahívásához kapcsolódó
tájékoztatóban a vállalat elismeri, hogy az FSD Beta egy SAE 2. szintű vezetőtámogató funkció. "Az FSD Beta esetében - mint minden SAE 2. szintű vezetőtámogató funkció esetében - a vezető a felelős a jármű üzemeltetéséért akkor is, amikor a funkciót bekapcsolják. Folyamatosan felügyelnie kell a járművet és probléma esetén be kell avatkoznia" - jegyzi meg a Tesla a visszahívási GYIK-ben.
A Tesla Autopilotja az iparág vezetője volt, de azóta a Consumer Reports
szerint a középmezőnybe csúszott vissza. Még az Autopilot korlátozottnak vallott képességei is túlértékeltek lehetnek, mivel a rendszer egyik saját mérnöke elismerte, hogy az Autopilot FSD képességeit
bemutató videó állítólag hamisítvány volt. A Tesla azóta megerősítette, hogy az Igazságügyi Minisztérium vizsgálatot indított ellene az FSD, az azt övező hype és a rendszerhez kapcsolódó számos haláleset miatt.
A DRIVE PILOT a 2024-es modellévi Mercedes-Benz S-osztály és EQS Limousine modellekhez opcióként lesz elérhető az amerikai piacon, az első autók 2023 végén kerülnek az ügyfelekhez. Nevada állam már 2023 januárjában megerősítette, hogy a rendszer megfelel az állami előírásoknak, és a Mercedes-Benz a jövőben további piacokra is ki szeretné terjeszteni az elérhetőségét.