Rengeteget költ Putyin Ukrajna külföldi támogatásának megtorpedózására

Rengeteget költ Putyin Ukrajna külföldi támogatásának megtorpedózására

2024. április 20. 14:07, Szombat
Amikor az amerikai elnök tavaly augusztusban 24 milliárd dolláros kiegészítő támogatást javasolt Ukrajnának, a Kremlnek dolgozó moszkvai spin-doktorok mindent megtettek azért, hogy megpróbálják aláásni a törvényjavaslat nyilvános támogatását.

Oroszország hatalmas kampányt folytat, amelynek célja Ukrajna-ellenes hangulat szítása az amerikai Kongresszusban. A Kremlhez kötődő politikai stratégák és trollok több ezer olyan hamisított hírcikket, közösségi média-bejegyzést és kommentárt írtak, amelyek az amerikai elszigetelődést népszerűsítik, félelmet keltenek az Egyesült Államok határbiztonsága miatt, és megpróbálják felerősíteni az amerikai gazdasági és faji feszültségeket - derül ki a Kreml belső dokumentumainak egy európai hírszerző szolgálat által megszerzett és a The Washington Post által áttekintett halmazából. Az egyik politikai stratéga például arra utasította a cégének dolgozó trollfarm alkalmazottját, hogy írjon egy "legfeljebb 200 karakter hosszúságú kommentet egy nagyváros elővárosának lakosa nevében". A stratéga azt sugallta, hogy ez a fiktív amerikai "nem támogatja az Egyesült Államok által Ukrajnának nyújtott katonai támogatást, és úgy véli, hogy a pénzt Amerika határainak védelmére kellene költeni, nem pedig Ukrajnáéra. Úgy látja, hogy Biden politikája az összeomlás felé vezeti az Egyesült Államokat".

A dokumentumokat - amelyek száma meghaladja a 100-at, és 2022 májusa és 2023 augusztusa között készültek - azért bocsátották a The Post rendelkezésére, hogy leleplezzék a Kreml propagandaműveleteit, amelyek célja az Ukrajna támogatásának aláásása az Egyesült Államokban, valamint azok mértékét és módszereit. Az akták egy olyan kiszivárogtatás-sorozat részét képezik, amely ritka betekintést engedett Moszkva erőfeszítéseibe, amelyek célja Ukrajna támogatásának gyengítése Franciaországban és Németországban, valamint magának Ukrajnának a destabilizálása.


Oroszország fokozta propagandaműveleteit egy második front részeként, amely jelenlegi és korábbi magas rangú nyugati tisztviselők szerint majdnem olyan fontos lett Moszkva számára, mint az ukrajnai katonai hadjárat - különösen azért, mert az amerikai kongresszus jóváhagyása a további támogatásról kritikus fontosságúvá vált Kijev számára, hogy továbbra is képes legyen megvédeni magát. "Oroszország számára a fegyverszállítások leállítása a legfontosabb prioritás, mindent megtesznek ezért." - mondta egy republikánus munkatárs a Capitol Hillen. "Széles körű kampányt látunk, amely többféle irányvonalat tartalmaz. Némelyik jobban működik, mint a többi, de az oroszokat ez nem érdekli. Csak megpróbálják elhinteni a kétkedés magvát." A munkatárs és más nyugati tisztviselők névtelenséget kérve beszéltek az érzékeny témák megvitatása érdekében.

A kampány megpróbálta korruptnak beállítani Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt, hangsúlyozta az amerikai-mexikói határon átkelő migránsok számát, a határbiztonság finanszírozásának növelését követelte az Ukrajnának nyújtott bármilyen segély helyett, és a "fehér amerikaiakat" a külföldi segélyek miatti fő vesztesnek nevezte - derül ki a dokumentumokból. A stratégia a Republikánus Párt szélsőjobboldali szárnyának nézeteit népszerűsíti, és felszólít arra, hogy az üzenetek egy részét amerikai "közvélemény-formáló vezetők és politikusok" hangoztassák - derül ki az egyik dokumentumból, de nem nevezi meg azokat az embereket, akiket erre rá lehetne venni.

A dokumentumok közül sok olyan metaadatot tartalmaz, amelyből kiderül, hogy egy olyan csapat tagjai írták őket, akik Ilja Gambashidze, a Social Design Agency moszkvai PR-cég vezetőjének dolgoztak. Az Egyesült Államok a múlt hónapban szankciókat rendelt el Gambashidze ellen, amiért a Kreml irányításával részt vett "egy hosszútávú külföldi rosszindulatú befolyásolási kampányban", beleértve olyan weboldalak létrehozását, amelyek célja európai médiumok megszemélyesítése volt, ami része volt a nyugati tisztviselők által "Doppelganger"-nek nevezett kampánynak.

A kampány egy egyre kifinomultabb stratégia része, amely a Kreml közel 10 éve tartó erőfeszítéseire épül. A cél az Egyesült Államok globális szerepével szemben álló populista, establishment-ellenes politikusok hangjának felerősítése - mondták elemzők és volt amerikai tisztviselők. Mivel a Republikánus Párt szélsőjobboldali szárnya augusztus óta lényegében blokkolja az Ukrajnának nyújtott további támogatás elfogadását, a Kreml Ukrajnának nyújtott támogatás aláásására irányuló erőfeszítései eddig talán nagyobb teret nyertek az Egyesült Államokban, mint bárhol máshol.

"Az elmúlt évtizedben megvalósított orosz program hatása jól látható az Ukrajnának nyújtott támogatásról szóló amerikai kongresszusi vitában" - mondta Clint Watts, a Microsoft fenyegetéselemző központjának vezetője. "Összesített módon gyakoroltak hatást. Korábban soha nem hallotta volna azt senki amerikai politikusoktól, hogy Ukrajna nem elég jelentős, és nem fogjuk támogatni a NATO-t. Egy digitális platformon viszont elérhető az a képesség, hogy ezeket a dolgokat megtedd". Watts szerint Oroszország "80 százalékban azt mondja a közönségnek, amit már hall, és 20 százalékban azt, amiről azt akarja, hogy a közönség halljon. Megfelelnek az információ iránti keresletnek, majd hozzáadnak néhány saját információt. Idővel ez nagyon hatékony".

Michael R. Turner képviselő, a képviselőház állandó hírszerzési bizottságának elnöke "teljesen igaznak" nevezte azt, hogy a kongresszus egyes republikánus tagjai az ukrajnai invázióról szóló orosz propagandát ismételgetik. "Azt látjuk, hogy közvetlenül Oroszországból érkeznek kísérletek az Ukrajna-ellenes és oroszbarát üzeneteket tartalmazó kommunikáció elfedésére - amelyek közül néhányat még a képviselőházban is hallunk elhangzani" - mondta Turner.

A Kremlnek az amerikai politikai rendszerbe való beavatkozásra irányuló erőfeszítései először a 2016-os elnökválasztás előtt váltak nyilvánvalóvá, amikor az amerikai hírszerző közösség arra a következtetésre jutott, hogy Oroszország hamis közösségi médiafiókok létrehozóinak hálózatát vetette be, hogy olyan dezinformációkat terjesszen, amelyek Donald Trump elnökválasztási kampányát erősítették, és Hillary Clinton jelöltségét igyekeztek szabotálni, beleértve a Clinton-kampányból feltört anyagok felhasználásával készült történeteket. Azóta egyes közösségi médiaplatformok igyekeztek szigorítani az ellenséges állami szereplők ellenőrzését, de a dezinformációs kampányok még mindig burjánzanak.


Gambashidze csapatának tervei eldobható közösségi médiafiókok használatára utalnak, amelyek célja a felderítés elkerülése. A közösségi média manipulátorainak technikája, hogy egy anyag kirakása után, amint azt más újraposztolta ők törlik a posztjukat, vagy akár az egész fiókot. Így elfedik a félrevezető információk valódi eredetét és nem zárják be az ajtót a jövőbeli befolyásolási műveletek előtt - mondták el dezinformációs kutatók. A propagandisták másik technikája amikor a posztban tartalom helyett csak egy webcímet terjesztenek, hogy meghiúsítsák az fiók megtalálását - állítja az Alethea közösségi médiakutató vállalat, amely ezt a taktikát "láthatatlan tintával való írásnak" nevezte. További trükkök közé tartozik a nézők átirányítása egy sor látszólag véletlenszerű weboldalon keresztül, amíg el nem jutnak egy megtévesztő cikkhez.

A Kreml 2023 januárjában kezdett el mindent beleadni az Ukrajnának nyújtott külföldi támogatás aláásásába. Szergej Kirijenko, a Kreml első vezérkari főnök-helyettese behívta a Kijev európai támogatásának gyengítésére irányuló kampányokon már dolgozó politikai stratégák csapatát, köztük Gambashidzét, és arra kérte őket, hogy bővítsék erőfeszítéseiket - derül ki a dokumentumokból. A stratégák tucatnyi trollfarm-alkalmazottat és fordítót foglalkoztatnak. A moszkvai spin-doktorok olyan médiatartalmakat készítettek, amelyek az ukrán vezetést érintő korrupciós vádakat - "az Ukrajnának adott fegyverek eladását és ellopását" - népszerűsítik.

A stratégáknak azt mondták, hogy olyan környezetet kell kialakítaniuk, amely szeirnt "az amerikaiak nem hajlandóak feláldozni a jólétüket az ukrajnai konfliktus érdekében", valamint Oroszország Kínával való egyre szorosabb kapcsolatát új fenyegetésként kell ábrázolniuk, amelyet "az Egyesült Államok saját tevékenysége teremtett". Amikor Matt Gaetz republikánus képviselő - az Ukrajnának nyújtott segélynyújtás nagy ellenzője - "egy veszélyes kétpárti konszenzusra figyelmeztetett, amely háborúba vezet minket Oroszországgal", és Washington 2022-ben Kijevnek nyújtandó, eredetileg 40 milliárd dolláros segélycsomagját úgy ítélte meg, hogy az akkor érkezik, "miközben az amerikaiak bébiétel nélkül maradnak", az oroszok ezt emelték ki trolljaik számára, mint példát arra az üzenetre, amelyet fel kellene erősíteni.

"Fontos megjegyezni, hogy a hatékony munkához a hamisítványokat a minimumra, a reális információkat pedig a maximumra kell szorítanunk" - áll Gambashidze csapatának egyik javaslatában. "Állandó refrénnek kell lennie: 'ez az, ami valójában történik, ez az, amiről a hivatalos média nem beszél'." A közösségi médiában olyan posztokat és kommenteket, valamint YouTube-videókat kellett készíteniük, amelyek szítják a faji és társadalmi viszályt az Egyesült Államokban, és felerősítik az "általános szegénység, a rekord infláció, a gazdasági növekedés leállása, a fehér amerikaiak munkahelyvesztésének veszélye, a színesbőrűek és a rokkantak kiváltságai" témáját - áll a javaslatban, amelyet a metaadatok szerint Gambashidze csapatának egyik tagja írta. A posztok célja azon félelem népszerűsítése, hogy a külpolitikai túlköltekezés "az amerikai fehér emberek érdekeinek védelme rovására ment", valamint azt az elképzelést, hogy "Amerika veszíteni fog, Biden erőfeszítései ellenére háborúba keveredünk, és az fiaink meghalnak Ukrajnában".

A stratégák számos ajánlást írtak cikkekhez vagy a közösségi médiában közzétett bejegyzésekhez - derül ki a dokumentumokból. Az egyik az amerikai hajléktalanság szintjét igyekezett összehasonlítani az oroszországival, és azt állítja, hogy az Egyesült Államok egyre inkább kezd hasonlítani egy "harmadik világbeli országra". Egy fiktív amerikai által ajánlott közösségi médiakommentár a cikkre válaszul azt állítja: "Elönt a düh, amikor újabb ukrán segélycsomag kerül a szemem láttára amerikai és ukrán tisztviselők zsebébe. Nehéz megérteni az ilyen "segítő" gesztusokat, amikor a saját hajléktalanjaink a járókelők lábánál ülnek és hidak alatt alszanak".

Miközben a Biden-kormányzat idén tavasszal ismét arra készült, hogy megpróbálja keresztülvinni a Kongresszuson az Ukrajnának szánt kiegészítő finanszírozást, a Microsoft és más közösségi média kutatók szerint a Kreml-kampányhoz kapcsolt oldalak újabb kísérleteket indítottak a bevándorlással és a mexikói határral kapcsolatos félrevezető tartalmak terjesztésére. Az egyik esetben a Meta által a Doppelganger hálózat részeként azonosított oldal egy cikket tett közzé az illegális bevándorlási hullámról, amely állítása szerint "aláássa a nemzetbiztonság alapjait". "Minden egyes nap tartalmat kell tolni - mondta Watts. "Valójában időt kell hagyni az elérhetőségre, valamikor valaki belebotlik, egy politikus vagy egy híresség megtalálja, pusztán a tartalom elérhetősége alapján".

A stratégák által javasolt vázlatok a legújabb Reliable News hálózaton és más kapcsolódó csatornákon látható témákat és narratívákat tükrözik - olyan oldalakon, amelyek online maradnak, és amelyek a dokumentumok szerint a Gambashidzével és más stratégákkal együttműködő Kreml-tisztviselők ellenőrzése alatt állnak. A Microsoft fenyegetéselemző központja a Gambashidze csapata által készített kommentek és cikkek mintáját vizsgálta, és megállapították, hogy a közzétett szövegek eltérőek voltak. A Microsoft és a Graphika közösségi média hírszerző cég szerint lehetséges, hogy a cikktervezeteket Doppelganger oldalakon tették közzé, amelyeket később a közösségi médiaplatformok levettek és blokkoltak. A Facebook anyavállalata, a Meta a közösségi médiakutató cégekhez csatlakozva először 2022 szeptemberében leplezte le a Doppelganger-kampányt.

A Kreml spin-doktorai szorosan figyelemmel kísérték az Egyesült Államokban végzett közvélemény-kutatásokat és az amerikaiak, különösen a republikánusok körében Ukrajnának nyújtott támogatás népszerűségének csökkenését. Havonta végeztek felméréseket egy általuk "folyami mintavételnek" nevezett mechanizmussal - internetes közvélemény-kutatásokat végeztek online hirdetéseken és közösségi médiahálózatokon, például a Facebookon és a TikTokon keresztül. Az Ukrajnának nyújtandó segítségről szóló őszi kongresszusi viták során orosz kötődésű weboldalak által terjesztett, Zelenszkij korrupcióját állító álhírek visszhangra találtak.

Az egyik legsikeresebb állítást a DC Weekly terjesztette - egy tisztességesnek tűnő internetes portál, amelyet a Clemson Egyetem dezinformációs kutatói egy volt amerikai rendőrtiszthez, John Mark Douganhoz köthető domainekhez vezettek vissza, aki oroszbarát újságíróként jelentkezett újra Ukrajna keleti Donbasz régiójában. A DC Weeklyn keresztül novemberben terjedt el egy álhír, amely azt állította, hogy Zelenszkij két jachtot vásárolt amerikai segélyekből. Az állítást - amely nyilvánvalóan hamis, és amelyet Zelenszkij kormánya is tagadott - Marjorie Taylor Greene szélsőjobboldali kongresszusi képviselőnő terjesztette el, aki az X-en linkelt a pletykáról szóló történetre. Az egyik Ukrajna-párti szenátor, az észak-karolinai republikánus Thom Tillis a CNN-nek azt mondta, hogy a segélyről szóló vitát részben azért állították le, mert egyes politikusok azt mondták, hogy aggódnak a korrupciós vádak és azon gondolat miatt, hogy "jachtokat fognak vásárolni ebből a pénzből".

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások