Megszülethet a levegővel hajtott autó

Megszülethet a levegővel hajtott autó

2004. augusztus 27. 10:34, Péntek
Egy kerti kétüléses az első olyan kereskedelemben megjelent jármű, ami benzin helyett levegőt használ üzemanyag gyanánt. A kritikusok szerint azonban a légmotor nem lesz alkalmazható a személygépkocsiknál.

A tegnap bemutatott, kerti hulladékok összegyűjtésére tervezett jármű a melbourne-i Fitzroy Gardens gyepszőnyegeit fogja karbantartani. A gép sűrített levegővel üzemel, ami egy rotoron keresztül haladva hajtja meg a motort. A hajtómű tervezője, a melbourne-i Engineair cég munkatársa, Angelo Di Pietro elmondása szerint a motor rendkívül alacsony súrlódása teszi hatékonyabbá a többi levegő hajtotta motornál. A jármű tesztjei bebizonyították, hogy sík terepen képes az óránkénti 40-50 kilométeres sebesség elérésére is, azonban egy feltöltéssel mindössze egy órát tud folyamatosan üzemelni. Di Pietro szerint járműve még így is jobb a hasonló méretű akkumulátoros golf kocsiknál, amik ugyan nyolc órát is kibírnak egy töltéssel, azonban elhasználódott akkui idővel csak a különleges kezelést igénylő hulladékok számát gyarapítják.


Angelo Di Pietro

A motorkutatásokra szakosodott kutató és mérnök, Dr. Andrei Lozzi szerint a léghajtású motorok hatékonyságukat tekintve meg sem közelítik a kőolajszármazékokkal hajtottakat. "A légmotorral az a probléma, hogy a sűrítésből származó hő elszökik, így kevesebb energiát kapunk mint amit a levegő sűrítésébe fektettünk, azzal együtt hogy a sűrített levegő előállításához szintén szükséges üzemanyag" - mondta, hozzátéve, hogy a léghajtású motor azért is kevésbé hatékony a benzinmotorokkal szemben, mert az energia hő formájában elveszik amint a sűrített levegő befecskendeződik a hengerbe, azaz a rendszer nem képes a benne rejlő energia maximumát leadni. Ezzel együtt Lozzi szerint a jármű alkalmas lehet kis távolságokon belüli használatra, illetve hatékonyabbá tehető az akkukkal működő társainál, azonban a személyautóknál "semmi értelme" az alkalmazásának.


A léghajtású kerti autó
Di Pietro elismeri a hő távozásával fellépő energiavesztést, azonban elmondta, cége kifejlesztett egy rendszert, ami képes visszanyerni ezt a hőt. A fent említett rendszert még nem építették be az új járműbe, azonban amint gyártásba kerül jelentősen növelni fogja a légmotor hatékonyságát. A rendszer a sűrített levegő energiáját arra fogja felhasználni, hogy hőt és levegőt szívjon be az atmoszférából. Ez a légköri levegő sűrítésre kerül, így még több hőt képez, amit a motor meghajtására fordít. Nagyjából így működne az új rendszer, melyről Di Pietro kereskedelmi okokra hivatkozva nem árult el több részletet.

A kritikákra válaszolva- miszerint a sűrített levegőhöz több energia kell, mint ami később nyerhető belőle - Di Pietro elmondta, hogy a kőolajszármazékokból készülő üzemanyagok előállításához is jelentős energiamennyiségre van szükség a kereséstől kezdve a fúráson át egészen a szállításig. "A kőolaj átutazza a fél világot" - mondta, hozzátéve, hogy nem látja okát, miért ne lehetne a levegő sűrítését nap- vagy szélenergiával megoldani, ha rendelkezésre áll a technika.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások